jaarcijfers

Coöperatie Hoogstraten klokt af op 222 miljoen omzet

Coöperatie Hoogstraten, de vroegere Veiling Hoogstraten, sluit 2016 af met een productomzet van 222,3 miljoen euro. Dat is een stijging van 1,3% tegenover 2015 en van 15,3% tegenover 2014. Met dit cijfer zet de coöperatieve zijn gestage groei verder die maakte dat de jongste 30 jaar om de 10 jaar de omzet verdubbelde. “Hoewel de verschillen tussen producten en vooral tussen telers groot zijn, kunnen we gewagen van een gemiddeld goed tuinbouwjaar”, zegt directeur Gaston Opdekamp.

Aardbeien blijven het topproduct van de veiling. Met een aanvoer van ruim 30.000 ton werd de 100 miljoen aardbeiomzet vlot overschreden. “De jaarmiddenprijs van € 3,40 per kilo over alle kwaliteiten heen is zonder voorgaande”, weet sales & marketing manager Jan Engelen. Het hele jaar door was er een goede prijsvorming, behalve de warmte in september gooide roet in het eten met te veel productie op te korte tijd en te lage prijzen.

Voor tomaten is het beeld meer genuanceerd. “Rendementen van diverse bedrijven liggen te ver uit elkaar om bindende uitspraken te maken die voor iedereen gelden”, aldus directeur Opdekamp. De prijsvorming werd gekenmerkt door meer stabiele maar vaak langdurig zeer matige prijzen enerzijds, maar anderzijds ook de afwezigheid van echte dumpingprijzen.

Paprika kende net zoals in 2015 een vrij stabiel prijsjaar en ook komkommer scoorde voor het tweede opeenvolgende jaar goed. Een aantal ‘nieuwe’ producten zijn nog in opmars en moeten de volgende jaren in volume en belang toenemen: blauwe bes, kers, framboos, kiwibes, courgette, asperge…

Uitdagingen
“2017 zal andermaal uitdagingen meebrengen”, zegt Jan Engelen. “Veranderingen in het groenten- en fruitverbruik volgen elkaar steeds sneller op. De juiste keuzes van de telers en de juiste afzettechnieken dienen hierop in te spelen. Er is doorgaans geen gebrek aan product en goede kwaliteit is de norm. Enkel topkwaliteit en een dito service aan telers en klanten kunnen nog onderscheidend zijn.”