IMG_5750 b

Corona heeft ook koffieverkoop bij Miko doen dalen

TURNHOUT - Miko, actief in koffieservice en kunststofverpakkingen, liep in het eerste semester zware averij op door de coronapandemie. Maar de tweede helft voorspelt beterschap. Er wordt zelfs gekeken naar mogelijke overnames. Dat is de conclusie uit de halfjaarresultaten die het bedrijf deze week bekend maakte.

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en staat sinds 1998 op de beurs. 45 jaar geleden startte het Turnhoutse bedrijf met kunststofverpakkingen. Miko volgt een “tweepijlerstrategie” waarbij de kernactiviteiten – koffieservice en kunststofverpakkingen – nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. Miko is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Polen, Tsjechië, Slowakije, Indonesië en Australië.

De groep haalde in 2019 een omzet van 224,6 miljoen euro, waarvan 54,5 % in het koffiesegment en 45,5 % in het kunststofsegment. In de eerste helft van dit jaar stokte de omzet op 100 miljoen.

Minder koffie

De groepsomzet kende een aanzienlijke achteruitgang met 12 %. Dit heeft te maken met de coronacrisis, waarbij tijdens de lockdown de verkoop van koffie in het horeca segment nagenoeg stil viel, en ook de koffie omzet naar kantoren aanzienlijk daalde wegens gedwongen thuiswerk. De lockdown trof alle thuislanden en leidde tot een omzet daling met 29,31 % tot 43,6 miljoen euro.  Het gevolg is dat de koffieserviceafdeling een uitzonderlijke achteruitgang van de ebitda (Inkomsten voor aftrek van interest, belastingen, afschrijvingen en amortisati) moest ondergaan van 57,92 % tot 4,4 miljoen euro.

Meer kunststof

De belangrijke druk op de omzet binnen de koffieserviceafdeling kon voor een stuk worden gecompenseerd door de gestegen verkoop binnen de kunststofverwerkingsafdeling, en dat voornamelijk binnen het segment van de home care en margarinevlootjes, waar enkele nieuwe projecten werden opgestart. Beide segmenten wisten bovendien een graantje mee te pikken van de algemene groei die de retailmarkt kende tijdens de lock down. De omzet steeg met 7,14 % tot 56,5 miljoen euro. Dit vertaalde zich binnen deze afdeling in een gezonde toename van de ebitda van 32,09 % tot 9,1 miljoen euro.

Lockdown

Toch sloot de volledige Miko-groep het eerste semester af met een daling van de omzet, de bedrijfswinst, ebitda en de nettowinst met respectievelijk 12,5 procent, 53 procent, 20 en 62 procent. 'Dat was even schrikken', zegt Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep: ”De voorbije maanden hebben wij het uiterste gevraagd van onze medewerkers. Velen waren bereid om te midden van de corona crisis bikkelhard door te werken, terwijl anderen niets anders konden dan gedurende vele maanden in technische werkloosheid thuis te blijven. Dank aan al onze collega’s.”

Bruynooghe

Van Tilborg waagt zich nog niet aan prognoses over de komende periode. Daarvoor zijn de omstandigheden nog te onzeker. Wel is hij vastbesloten om de financiële schade te herstellen. “Daarom hebben we niet gewacht om bij onze meeste koffieservicedochters al reorganisaties door te voeren. Verdere efficiëntie-verhogende maatregelen worden onderzocht”, aldus Van Tilborg. Ons West-Vlaamse koffiemerk Bruynooghe, dat we net voor de pandemie qua styling, branding en marketing in een nieuw jasje staken, hebben we ondanks alles toch gelanceerd. We krijgen zeer gunstige reacties! Onze lopende IoT (Internet of Things)- en digitaliseringsprojecten gaan we versnellen. En ongetwijfeld zal COVID 19 ook kansen scheppen als het op externe groei aankomt. Onze leverage multiple bedraagt op dit moment 1,76. Onze financiële toestand blijft dus gezond.”