Cover van 2000ste Joepie werd in Turnhout gedrukt

De Grafische Groep Matthys investeerde in 2008 liefst 2,5 miljoen euro in de aankoop van een moderne offsetpers voor folietechniek. Er worden vooral blinkend mooie covers en posters op gedrukt. Het gaat om het zogenaamde inline cold foil-systeem (koudfolie). "Wij hebben er hier in Turnhout oa. de 2000ste cover van de Joepie mee aangemaakt", zegt marketing en sales manager Bart Lauwaert van het bedrijf trots.

De vier broers Matthys, Pascal, Erik, Filip en Davy vormen de derde generatie drukkers binnen hun familiebedrijf. Ze hebben hun onderneming in de revolutionair snelle ontwikkelingen van de sector uitstekend gepositioneerd. De aankoop van de foliepers was een schot in de roos. "Vooral omdat wij in de afgelopen jaren de expertise konden leren en ervaring opdoen met betrekking tot papiersoorten bv., het karton, de inkt, de design, de afwerking enz. Wij hebben ons op die manier snel kunnen opwerken binnen de Nederlandstalige markt", zegt Lauwaert nog.

Foliedrukwerk maakt onderhand 25% uit van de gerealiseerde omzet in Turnhout. Het gaat dan om magazine- en boekcovers, wenskaarten, exclusieve brochures en affiches, luxe verpakkingen, displays enz. De Grafische Groep Matthys zal dit jaar naar alle waarschijnlijkheid de kaap van de 8 miljoen euro halen. "Onze foliepers draait zelfs in twee ploegen."

De drukkerij beschikt tevens over een vierkleuren- en een vijfkleurenpers. Daar wordt nogal wat traditioneel drukwerk op aangemaakt zoals folders, enveloppen, flyers... "Wij hebben dit jaar uiteraard nogal wat verkiezingsdrukwerk kunnen maken."

De concurrentie met de digitale media is vanzelfsprekend ook voor de Grafische Groep Matthys biezonder hard. "Maar we hebben ook kunnen vaststellen dat de bedrijven en de opdrachtgevers die toch voor drukwerk gaan er graag toe bereid zijn om ietsje meer te betalen voor dingen die opvallen. Het mag soms eens wat meer zijn."

De Grafische Groep Matthys is tevens actief in de cartonnage- en verpakkingssector. Daartoe werd verleden maand een Zünd S3-snijtafel gekocht, een bijkomende investering van 50.000 euro. Enkele tijd geleden werd een digitale drukwerk-webshop gelanceerd die als www.postfly.be zoveel mogelijk ondernemers wil bereiken.

De groep stelt zo'n 30 mensen tewerk. In Amsterdam wordt een eigen commerciële vestiging gerund.

Verwant en interessant: