Creatieve intrapreneur bedenkt hedendaagse variant op de uitzet

logo kotbox

Jongeren die voor het eerst het ouderlijk nest verlaten en op kot gaan of alleen/samen gaan wonen krijgen van hun ouders vaak een eerste ‚uitzet’ mee. Tim Goossens, zelf ervaringsdeskundige aangezien hij net ging samenwonen met z’n vriendin, vroeg zich samen met z’n schoonvader af of er geen kant-en-klaar concept online beschikbaar was. Dat was niet het geval en dus bedacht hij  ‚Kotbox.be’.

Met Kotbox.be kunnen jongeren en jonge stellen met één muisklik een trendy uitzet bestellen. De webshop biedt trendy pakketten kwalitatief huishoudgerief zoals borden, kopjes, bestekken, glazen en nog veel meer.

„Het begon als een zot idee aan tafel bij mijn schoonouders”, vertelt Tim Goossens. „Jonge mensen hebben heel wat spulletjes nodig om op hun eigen benen te kunnen staan wanneer ze voor het eerst op kot gaan of samenwonen. Mijn schoonvader en ik vroegen ons af of er geen kant-en-klaar concept was voor de klassieke ‚uitzet’. Dat was niet het geval. Natuurlijk kan je bij bijv. Ikea setjes vinden met vier borden en tasjes, maar daarmee ben je er nog niet. Dat vond ik een gat in de markt, en dus begon ik er zelf aan. Ik bedacht een leuke naam, creëerde een logo en een website en ging onderhandelen met mogelijke leveranciers.”

Sinds drie weken bestaat Kotbox.be. Tim onderhandelde met Aerts NV (Geel), de firma achter o.a. de merken Salt&Pepper en Yong. Via hen stelde hij hippe en trendy startpakketten samen waarin iedere jongere wel zijn ding kan vinden. Stevige porseleinen borden, getemperde glazen, hoogwaardig inox-bestek. „Qua kwaliteit kunnen de gekozen producten gerust het turbulente leven van een kotstudent of een jong koppel doorstaan”, lacht Tim.

Naast het aanbieden van allerlei huishoudelijke producten, wil Kotbox.be nog meer doen dan dat. „Op middellange termijn willen we alles aanbieden wat een kotstudent nodig kan hebben. We bieden nu ook al slaapkamerpakketten aan, rookmelders, EHBO-koffers en brandblussers.  We willen trendy, kwalitatief en toch betaalbaar comfort bieden aan jonge mensen met handige en mooie producten, efficiënt verpakt in één doos én aan huis geleverd.”

Een topidee vonden wij! Toch heeft Tim Goossens geen ambities om fulltime ondernemer te worden… „Ik ben al sinds mijn 15 jaar bezig met het zelf maken van websites en het bedenken van concepten. Ik ben graag creatief en ook het financiële interesseert me. Maar ik heb nu een hele fijne job als assistant productmanager in een multinational, en dat is wat me boeit en uitdaagt. Kotbox.be is echter te leuk als concept om er niets mee te doen. We gaan het nu vermarkten, vooral tijdens de zomermaanden, en zien wel waar we uitkomen.”