Frisko wint Product Made in Kempen Foto: Joren De Weerdt

De Frisko van IJsboerke is Hét Product Made in Kempen

De Frisko van IJsboerke is verkozen tot Hét Product Made in Kempen. Voor de Belgian Icecream Group kwam de overwinning als een complete verrassing, maar de Tielense onderneming, die een uitgebreide reclamecampagne voerde, houdt woord: “Wie wint trakteert en daarom maken we in de lente een roadtrip door de Kempen om iedereen te trakteren op een Frisko.”

Nieuwsplatform Made in ging de voorbije weken op zoek naar hét product gemaakt in de regio. Uit honderden inzendingen selecteerde een jury twintig kanshebbers in de zeven regio’s. Een eerste stemronde leverde per regio vijf genomineerden op. De vijf Kempense kanshebbers waren Belgische Saffraan, de Knikmops & Rollmops van Gebroeders Geens, de Frisko van IJsboerke, het kraanwater van Pidpa en de modulaire woningen van Skilpod.

Om stemmen te ronselen voerden de vijf ondernemingen de afgelopen twee weken intensief campagne, want de tweede stemronde via de website van Made in was allesbepalend. Zo maakte de Frisko van IJsboerke een fameuze inhaalbeweging om uiteindelijk het merendeel van de bijna 12.000 Kempense stemmen te veroveren en met de hoofdprijs aan de haal te gaan.

Tijdens de awardshow in het mythische Koninklijk Museum van Schone Kunsten in Antwerpen (KMSKA) ontving de delegatie van IJsboerke de trofee uit handen van dokter Thomas Mathieu. “Dit hadden we echt niet verwacht”, reageert Jef Segers na de uitreiking. “Natuurlijk hoopten we er wel op, anders hadden we niet meegedaan, maar verwacht zeker niet. Wij hebben met IJsboerke uiteraard het voordeel dat we een bekend merk zijn, al kan dat in wedstrijden ook een negatief effect hebben. Ik denk dat we deze award te danken hebben aan het authentieke karakter van al onze ijsjes en de Frisko in het bijzonder. Sinds 1935 bereiden we bij IJsboerke met veel “plezier van hier” Belgisch kwaliteitsroomijs. De Frisko ontstond in 1950 en was het eerste individueel verpakt handijsje, een handig en smaakvol alternatief op de bollen ijs op een hoorntje of in een bakje.”

In de aanloop naar de awardshow van Made in rolde IJsboerke een indrukwekkende campagne uit. “We hebben inderdaad alles uit de kast gehaald, inclusief een belofte. Onder het motto ‘Wie wint, trakteert’ zullen we van zodra het goed weer is een roadtrip doorheen de Kempen maken. Op parkings in Turnhout, Geel, Mol en Hoogstraten zullen onze gekende IJsboerke-vrachtwagens halthouden om Frisko’s uit te delen. Deze traktatie zal wellicht rond 21 maart gebeuren, de officiële kick-offdatum van het ijsseizoen.”