De geheime groefjes op de koersfiets van André Greipel

flanders bike valley

Het Netwerk Fietsende Managers Kempen kreeg gisteravond een bijzondere primeur te horen tijdens een bedrijfsbezoek aan het gloednieuwe gebouw van Flanders’ Bike Valley in Beringen. André Greipel, de topspurter van Lotto-Soudal, beschikt over een Ridley-fiets waarbij in de zadelpen twee verticale groefjes zijn geslepen. Dat levert niet alleen voor hemzelf een aerodynamisch voordeel op maar veroorzaakt extra wind voor zijn achterligger.

“Bij een spurt tegen 60 tot 75 km per uur levert dat aan de streep een voordeel op van 30 tot 40 cm”, zegt medestichter en voorzitter van Flanders’ Bike Valley Marc Hufkens. “En hoe sneller er wordt gefietst, hoe groter het voordeel. We hadden een vermoeden dat het op deze manier zou werken. In onze nieuwe windtunnel hebben we dat nu op basis van speciale lasertechnologie kunnen bewijzen.” Of Greipel de fiets al heeft gebruikt? “Greipel heeft vorig jaar al op zo’n fiets gereden”, kwam het bevestigende antwoord. De Duitse spurtbom won vorig jaar vier ritten in de Ronde van Frankrijk, waaronder de afsluitende op de Champs-Elysées. Ook op de Ridley-testfiets die gisteravond in de tunnel stond, waren de twee gleufjes te zien.

Incubator
De officiële opening van Flanders’ Bike Valley vond afgelopen vrijdag plaats. Naast de windtunnel beschikt de nieuwbouw over kantoorruimtes voor startende ondernemers voor wie het optreedt als incubator. Op de eerste verdieping opent binnenkort ook het topsport restaurant, dat voor iedereen open zal zijn. Verder zijn er meetingrooms en wordt de ruimte onder de windtunnel verhuurd als eventlocatie.

Aan het bedrijfsbezoek van het Netwerk Fietsende Managers Kempen nam een 40-tal managers en ondernemers deel. Ze waren de eerste officiële groep die een bezoek bracht aan de nieuwbouw. Het bezoek kwam tot stand op initiatief van Renilde Craps van Voka-Kempen. Het Netwerk Fietsende Managers Kempen maakt deel uit van het project Kempen 2020, wat tot doel heeft de CO2-uitstoot in de streek met 20% te verminderen tegen 2020. De fietsende managers zetten vooral in op een duurzaam woon-werkverkeer. Voortrekkers van het initiatief zijn Pat Van Roey van VanRoey.be en Kris Vreys, directeur IOK.