VIC SWERTS © Jeroen Hanselaer

De overnamehonger van Vic Swerts: “Stel dat iemand een miljard voor Soudal biedt, wat moet ik daarmee? Ik heb al genoeg geld”

Siliconenproducent Soudal neemt de Italiaanse lijmproducent Durante Adesivi over voor meer dan 100 miljoen euro. Het is “hun grootste” ooit. Oprichter Vic Swerts (83) is daarmee niet aan zijn proefstuk toe. Het verhaal van de baron die wil dat mensen hem met “Vic” blijven aanspreken.

Soudal was al een wereldspeler op het gebied van siliconen en PU-schuim. Met deze overname – hun “grootste ooit”, aldus CEO Dirk Coorevits – breidt het zijn productportfolio fors uit. Adesivi levert vooral smeltlijmen aan de meubelindustrie, waar er onder andere fineer mee gelijmd wordt, en is goed voor een geschatte 100 miljoen euro omzet. Soudal mikt daarmee op een groepsomzet van 1,5 miljard euro in 2024. De productiefaciliteiten in Italië worden voor Soudal de 27ste en 28ste wereldwijd en er komen 114 jobs bovenop de huidige 4.000.

Siliconen, lijm en wielrennen

Wat ooit startte als een klein Belgisch fabriekje, is intussen een heuse multinational. Al is het bedrijf bij het grote publiek vooral bekend als hoofdsponsor van wielerploeg Soudal-Quick-Step. Het bedrijf is ook hoofdsponsor van voetbalclub Westerlo sinds 2010 en nog heel wat andere sportevenementen.

Lees ook: Soudal realiseert grootste overname ooit: groepsomzet van 1,5 miljard

Het verhaal van de selfmade man start in 1966. Toen nam Vic Swerts een lasbedrijfje over in het Antwerpse. Daar stichtte hij Soudal – een samentrekking van ‘Soudeert Alles’. Om carrosserieonderdelen aan elkaar te zetten, gebruikte hij zogenaamd polyesterplamuur. Maar toen het Duitse Bayer siliconen op de markt bracht, ging hij zelf aan het mengen en ontwikkelde hij de siliconen die we vandaag ‘kit’ zouden noemen.

Tot dan gebruikte men in de bouw zogenaamde stopverf ofte ‘mastiek’ om voegen af te werken. Het duurde enkele jaren eer de siliconen van Soudal aansloegen, maar intussen is van stopverf amper nog sprake. De geheime formule krabbelde Swerts op een vodje papier. Dat werd ooit gered uit een brand in 1993, en tot vandaag hangt het ingekaderd in hun hoofdzetel. In 2013 kreeg Swerts ook een adellijke titel. “De erkenning doet me plezier”, zei hij toen. “Maar ik probeer gewoon mezelf te blijven.” Sindsdien benadrukt de baron dat “de mensen” hem met “gewoon Vic” mogen blijven aanspreken.

Onstilbare overnamehonger

Al in de beginjaren was de overnamehonger van Swerts aanwezig. Om de Europese markt te veroveren, nam Soudal in 1992 hun Franse concurrent Aryton over. Twee jaar later openden ze in Turnhout hun tweede fabriek. Nog twee jaar later – in 1996 – ging de Poolse vestiging open, waarna Soudal zijn pijlen richtte op Duitsland, de grootste afzetmarkt voor siliconenkit en PU-schuim. Rond de eeuwwisseling ging het bedrijf dan weer de Chinese markt op. Intussen is het bedrijf ook actief op de Latijns-Amerikaanse markt en in India, via een joint venture. En naast sport namen Soudal en de familie Swerts ook een belang in Studio 100: in 2020 kocht hij een kwart van de aandelen van het entertainmentbedrijf.

Yves Verschueren en Vic Swerts tijdens de rondleiding bij Soudal. Foto: Koen Fasseur

Soudal kende in z’n geschiedenis vrijwel constante groei, ook acquisities waren een rode draad. Daarmee is de familie Swerts, volgens de website ‘De Rijkste Belgen’, goed voor een vermogen van ruim 650 miljoen euro. “De opeenstapeling van successen drijft me”, klonk het in april vorig jaar. “Als je eenmaal geproefd hebt van dat succes, doe je verder. Je wilt altijd meer en betere resultaten en daarmee groeit ook jouw verantwoordelijkheid. Het wordt de macht der gewoonte.”

Aan stoppen denkt de 83-jarige Swerts niet. “Stel dat een overnemer een miljard euro voor Soudal zou betalen, wat zou ik daarmee moeten doen? Ik heb al genoeg geld, het zou me niet vooruit helpen.”