ecv vdv aw

Ecover zet meer dan een half miljoen euro opzij om nieuwe klimaatvriendelijke ideeën te ondersteunen

MALLE – Ecover, de producent van milieuvriendelijke schoonmaakproducten en wasmiddelen, heeft de voorbije maanden zijn omzet significant zien stijgen. Dat zal er wel mee te maken hebben dat in de piekperiode van de corona-pandemie en de lockdown, vrijwel iedereen thuis aan het klussen en het poetsen is gegaan. De schone vloeren en wastafels bij mensen thuis, zorgen bij Ecover voor een propere meerverkoop. Het bedrijf investeert daarvan nu ruim 500.000 euro in een fonds om innovatieve ideeën kansen op ontwikkeling te geven.

Ecover realiseert al jaren een stabiele groei en steunt daarbij op de maatschappelijke trend om groener en duurzamer door het leven te gaan. De maandenlange lockdown, waarin mensen ineens veel tijd hadden voor een grondige lenteschoonmaak, heeft dat effect nog versterkt. Op de coronapiek versnelde de meerverkoop van Ecover tot 40 procent, in lijn met die van andere huishoudproducten. De marktleider in het groene segment breidde de capaciteit uit van zijn fabriek in Malle. De 150 werknemers werden aangevuld met interimkrachten. Naast de Ecover-producten maakten zij 40.000 liter desinfectiegel voor de handen die ze aan ziekenhuizen en zorginstellingen in de regio schonken.

500.000 euro in ontwikkelingsfonds

De sterke omzetgroei geeft Ecover nu de ruimte om een half miljoen euro opzij te zetten voor 'de ecopioniers van morgen'. Dat zijn organisaties, start-ups en bedrijven die de klimaatproblematiek aanpakken. Tot eind augustus kunnen zij een idee of oplossing insturen, waarna een jury beslist welke projecten een duw in de rug krijgen. “Wij geloven dat dit hét moment is voor een ‘reset’ en we moeten dit aangrijpen”, stelt Tom Domen, Global Innovation Manager bij Ecover.

[caption id="attachment_65932" align="alignleft" width="300"] Tom Domen[/caption]

“In de nasleep van deze pandemie zouden innovatieve ideeën en gewaagde businessplannen wel eens verloren kunnen gaan. Maar het zijn net die ideeën die we, oog in oog met een klimaatcrisis, meer dan ooit nodig hebben. Daarom vragen we bedrijven en organisaties  met radicaal nieuwe ideeën om een beroep te doen op ons fonds. Want samen met andere pioniers kunnen we nog zo veel meer impact teweegbrengen.”

Impact

Het cruciale criterium waarop de inzendingen worden beoordeeld, is de garantie dat het idee een grote impact kan hebben in de strijd tegen de klimaatverandering. Domen noemt als voorbeelden behoud en herstel van bossen en oceanen, duurzame landbouw en het verbeteren van de biodiversiteit. Het is de bedoeling dat dit fonds geen eenmalig initiatief is. Ecover wil blijven investeren in een groenere, meer ecologische toekomst.

Aanvragen kunnen worden ingediend tot en met 31 augustus. Meer details en info via https://www.ecover.com/be-nl/.