Marleen Smets verduidelijkt wat een Miele Center precies is: “We hebben hier het volledige Miele-gamma staan, qua toestellen, toebehoren en service. Daarnaast willen we klanten het merk ook laten beleven, door kookdemo’s te organiseren voor de stoomoven bijvoorbeeld. Er komt ook een coffeecorner met zeteltjes (van onze overbuur Butiq). De bedoeling is dat klanten hier vlotter binnenstappen voor uitleg over Mieleproducten. Het kadert in het feit dat mensen vandaag anders winkelen en geholpen willen worden.”
Het bedrijf mikt hier ook op klanten die een nieuwe keuken plaatsen, en hiervoor toestellen kiezen van de elektrozaak. “Dit heeft toch het voordeel voor de klant dan onze hersteldienst snel kan komen, als er na verloop van jaren stukken aan komen.” Voorheen was Electro Smets al heel Miele-gezind. “We verkochten al voor 90% exclusief Miele.” Het huishoudgerief wel in de winkel, zoals kookpotten – zoveel voor particulieren als voor professionals – en ander keukengerei van de betere merken.
In de wereld van huishoudelektro zijn intussen verschillende internetspelers die op grote schaal meespelen. Toch ervaart de familie Smets hier weinig hinder van. “Een toestel dat veel kost, lijken mensen toch niet zomaar online te kopen. We hebben het zeker altijd goed kunnen blijven doen. Door corona leek het zelfs andersom. Want naar wie moet je bellen als er problemen zijn als je op internet kocht? Als je zelf naar de fabrikant moet bellen, kan je lang wachten en is de rekening navenant, terwijl het vaak om een futiliteit gaat. Wij geloven nog in service met een eigen herstelploeg: wie bij ons koopt, kan bij ons aankloppen voor herstellingen.”