Modest Van Hemelen plantte in 1916 het zaad voor wat zou uitgroeien tot Norta, een gevestigde waarde op de Belgische rijwielmarkt. Vandaag is met Jan (30) en Stefanie (32) Van Hemelen de vierde generatie actief in het familiebedrijf. In 2021 besliste het management de verkoop van klassieke Norta-fietsen stop te zetten en nog enkel e-bikes te gaan produceren.
Een eigen elektrische longtailfiets had Norta tot voor kort nog niet, maar het is een trend die bedrijf niet wilde missen. Je ziet het nieuwe fietstype immers steeds vaker opduiken. Na een voorbereiding van anderhalf jaar is de longtail nu beschikbaar bij de verschillende Norta dealers. Het opvallende aan deze fiets is de extra lange bagagedrager, waarop je niet alleen vlot kinderen maar ook boodschappen kan vervoeren.
“De longtailfiets is een praktische en milieuvriendelijke oplossing voor recreatief en alledaags gebruik of voor woon-werkverkeer”, meent ontwerper Jan Van Hemelen. “In tegenstelling tot traditionele bakfietsen biedt de longtail door zijn compact design een gemakkelijke en veilige manier om zich door het verkeer te bewegen. Doordat je fiets vrij smal is, kun je hem eenvoudiger kwijt, zowel aan de schoolpoort, op de parking van de supermarkt of in je garage.”
De bagagedrager is de blikvanger. “Deze heeft een draagvermogen van 70 kg en is ontworpen om één tot drie kinderen comfortabel te vervoeren, met zitkussens, een stevige rugsteun en een monkey bar set. Bovendien is het handig dat de bagagedrager compatibel is met conventionele kinderzitjes, waardoor het mogelijk is om ook kleinere kinderen veilig te vervoeren.”
Cargotassen
“Daarnaast is er de optie tot aankoop van cargotassen en een voorpakdrager. De cargotassen bieden extra ruimte voor boodschappen, elk met een volume van 41 liter. Zo wordt het vervoeren van spullen een fluitje van een cent. De bagagedrager is zo opgebouwd dat je in een mum van tijd van kinderzitjes naar boodschappentassen of omgekeerd kan omschakelen. De longtail kan op die manier aangepast worden aan elke levensstijl, waardoor zo’n fiets gemakkelijk een auto kan vervangen”
Norta geeft bij de ontwikkeling van de fiets vooral ingezet op veiligheid. “Als je een voertuig aanbiedt waarop een mama zich met twee tot drie kinderen in het verkeer gaat begeven is veiligheid van groot belang”, meent Eddy Van Hemelen. “Dat begint al bij de sterkte van het frame. Het ontwerp hebben we in Olen ontwikkeld, maar de kaders zelf worden gemaakt door een gespecialiseerd bedrijf in Taiwan. Het aflakken gebeurt dan weer in eigen huis. De klanten kunnen kiezen uit maar liefst 13 kleuren.”
Veiligheid gaat verder in de details. “Kinderen kunnen onmogelijk met de voetjes in het wiel terecht komen”, weet Jan Van Hemelen. “En met een knop op het stuur kan de hoogte van het zadel aangepast worden. Als je gaat stoppen kan het comfortabel zijn om dat zadel wat te laten zakken.”
De Norta longtail is beschikbaar in twee varianten, Voor de C-7040 is de adviesprijs 5.890 euro, de C-7050 kost 6.390 euro. “De C-7050 is duurder omdat die automatische versnellingen heeft”, legt Eddy uit. “Als je wil vertrekken, zal de fiets zelf een lagere versnelling kiezen zodat vertrekken gemakkelijker wordt. Bij het goedkopere model is de versnelling handmatig te bedienen.
Bestelling
Er wordt bij Norta volledig op bestelling gewerkt. “Maar omdat we het lakken en het monteren van de fietsen allemaal zelf doen kunnen we de leveringstermijn beperken tot twee weken. We hebben het volste vertrouwen in het concept. Longbikes zijn geen hype, het wordt beslist een blijver.”
Met hun nieuwe e-bike wil Norta ook wat doen voor het milieu. “Dat proberen we ook al tijdens de productie te doen. We hebben zonnepanelen op het dak laten leggen. Die produceren voldoende energie om bedrijf te laten draaien. Ook de ovens waarin de net geschilderde frames geplaatst worden, werken op groene elektriciteit.”
Bij Norta zijn een dertigtal mensen in vaste dienst. Bekwame medewerkers vinden is voor de familie Van Hemelen niet meteen een probleem omdat ze vaste aantrekkelijke werkuren kunnen aanbieden.
Nu de longtail in de winkel staat, kan verder gewerkt worden aan de toekomstplannen. “We willen gaan voor een hippe en moderne e-bike, waarbij we vooral mikken op jongeren die bijvoorbeeld naar school fietsen”, verklapt Eddy. “Dat wil zeggen een iets minder krachtige motor en een iets meer sportieve look zonder de lage opstap die oudere fietsers wel verwachten. Wat de prijszetting betreft willen de onder de 2.000 euro blijven. We zijn ermee bezig maar het duurt nog minstens een jaar voor de fiets in de winkel zal staan.”
Wie kennis wil komen maken met de nieuwe fiets of een proefrit wil is op 6 en 20 april, 4 en 25 mei en 8 en 22 juni welkom bij Norta. Info op de website.