Game Brewer is uitgespeeld Rudy Seuntjens in 2018, toen het succesvolle bordspel Pixie Queen werd gelanceerd. — © BERT DE DEKEN

Game Brewer is uitgespeeld: “Concurrentie op de spellenmarkt is te groot geworden”

Spellenuitgever Game Brewer stopt ermee. “De concurrentie is te groot geworden”, zegt oprichter en spellenontwikkelaar Rudy Seuntjens. “Er zijn te veel spellen op de markt. Voor ons is het niet meer rendabel.”

Op zijn website kondigt Game Brewer een laatste stockverkoop aan. De opbrengst ervan moet dienen om de laatste rekeningen te kunnen betalen. Na zeven jaar valt het doek over Game Brewer. De spellenuitgever was een kleine, maar opgemerkte speler op de internationale gezelschapsspellenmarkt.

“De concurrentie wordt te groot”, zegt Rudy Seuntjens, die het bedrijf in 2017 oprichtte. “Er komen te veel spellen op de markt. Bovendien werd crowdfunding, wat voor ons aanvankelijk een zegen was, nu een vloek.”

Game Brewer zocht voor elk nieuw spel dat het op de markt wilde brengen, vooraf kopers via Kickstarter. Dat werkte, maar steeds meer spellenontwikkelaars ontdekten de mogelijkheden van crowdfunding. “We hadden ook internationale partners die spellen aankochten, maar ook die haakten af. Misschien maakte ik de strategische fout om niet langer met bekende, maar met beginnende spellenontwerpers in zee te gaan.”

Pixie Queen en Gugong

Game Brewer lanceerde in 2018 het spel Pixie Queen, een strategisch bordspel voor spellenfanaten dat meteen de Vlaamse spellenprijs Gouden Ludo in de categorie Expert won. Een jaar later deed de spellenuitgever dat nog eens over met Gugong, dat internationaal ook hoge ogen gooide. “In die periode verkochten we 15.000 à 25.000 spellen en maakten we een mooie winst. Dat succes hebben we later niet meer kunnen evenaren. Van de jongste spellen verkochten we er nog maar 4.000 à 5.000. Dat is te weinig om uit de kosten te komen.”

Game Brewer was een van de partners van Rock Paper Pencil, de creatieve hub voor onder andere spellenmakers. — © Mia Uydens

Game Brewer haalde de broekriem aan: van de zeven spellenontwikkelaars bleven er maar drie. “De coronacrisis was voor ons een vloek. De spellen die Game Brewer uitgaf, zijn geen spellen die je in familieverband speelt, maar tijdens de lockdowns was dat de enige mogelijkheid. We zagen onze omzet dalen, maar vlak na de coronacrisis ging die helemaal de dieperik in. Dat komt door de containerprijzen. De prijzen van containers stegen tot een zesvoud. Er waren te weinig containers beschikbaar, waardoor ook de transporten grote vertraging opliepen. In 2021 misten we daardoor de kerstverkoop voor onze spellen. In januari 2022 moesten we de kostprijs voor dertien containers ophoesten, waardoor we onze reserves helemaal opsoupeerden. Toch zagen we het nog zitten. Helaas zijn we die tegenslag niet meer te boven gekomen.”

Rock Paper Pencil

Game Brewer was betrokken bij de oprichting van Rock Paper Pencil, dat de grafische industrie in Turnhout in de kijker wil plaatsen en met masterclasses, het Fablab2300, expo’s en een festival de stad op de kaart zet als creatieve hub voor de spellenindustrie, de speelkaart en het beeldverhaal. “We zijn in januari al uit het partnerschap gestapt”, zegt Rudy Seuntjens.

Game Brewer stopt en oprichter Seuntjens moet op zoek naar werk. “Voor het eerst in mijn leven heb ik een curriculum vitae gemaakt”, vertelt hij. “Het is wel de bedoeling dat we alle drie actief blijven in de spellenwereld. Ik heb ook nog Amusa, dat familiespellen uitgeeft. We hebben met Game Brewer een mooie tijd beleefd en het is jammer dat het ophoudt, maar de zwaarste emotionele momenten zijn al achter de rug.”