De media staan bol van berichten over de crisis. Met een recordaantal faillissementen achter de rug dringt ondernemend Vlaanderen aan op sterke signalen van onze regering die moeten leiden tot economisch herstel. Waarom zouden we hierop wachten? Vandaag laatste tip om je te wapenen tegen economisch onweer: aandacht voor marketing geeft zuurstof aan je bedrijf.
Volgens Carlo Van Tichelen van Phobos & Actor is uitstelgedrag de oorzaak van de crisis. Het is hoog tijd om verantwoordelijkheden op te nemen, vertrouwen te wekken en durven naar voor te treden. Marketing geeft hierbij zuurstof aan bedrijven.
“Als studenten wachten met studeren tot de examens, ontstaat er stress met de nodige gevolgen. Als bedrijven initiatieven uitstellen, ontstaat een gevoel van stilstand en tijdverlies, zowel in manuren als in concurrentiekracht. Beslissingen worden tegenwoordig overal uitgesteld, ook bij overheden en justitie. In bedrijven neemt het middenkader geen enkele initiatieven meer zolang de top deze niet goedkeurt. Mensen worden meegezogen in onzekerheid, worden angstig en gaan nog meer uitstellen,” zegt Carlo Van Tichelen, zaakvoerder van reclamebureau Phobos & Actor.
Om uit de crisis te geraken moeten we onze verantwoordelijkheden weer durven opnemen. “We moeten initiatief durven nemen, en vooruit durven denken. Daarnaast moeten we durven vertrouwen, in onszelf en in anderen. We doen alleen maar zaken met zakenpartners die we vertrouwen. Met bedrijven die awards halen, die naar buiten durven komen. Via marketing kan je dit vertrouwen aanwakkeren en vergroten. Marketing is geen hagelkanon dat op heel korte termijn zoveel mogelijk extra klanten moet raken.”
Wat marketing dan wel is? Carlo Van Tichelen hanteert een bijzondere definitie uitgelegd in één icoon. Het product of de dienst die een bedrijf levert, biedt een zekere toegevoegde waarde aan de klant. Een kleedje kost tien euro aan productiekost in China, maar een bepaald merk rechtvaardigt een verkoopprijs van 120 euro. Dat heeft allemaal te maken met perceptie, weergegeven door het oog. Het doel van marketing is om die perceptie van je product dienst of dienst te verhogen zodanig dat er een meerwaarde ontstaat (het plusteken). Mensen zijn bereid die hogere prijs te betalen voor jouw product. Als je hierin als bedrijf wil slagen, kan dat alleen door passie (het hartje). Als je zelf niet voor 200 procent gelooft in je verhaal, gelooft niemand je. Slaag je erin om die perceptie te beïnvloeden en die meerwaarde te creëren met veel passie, dan slaag je in het geheel: de cirkel. Een cirkel is ook een letter ‘o’ en die staat voor zuurstof. Wat zuurstof is voor de mens, is marketing voor de onderneming. “En als je dit inziet, dan heb je het licht gezien”, lacht Van Tichelen.