Geel geeft boost aan lokale economie

shoppen geel

Het Geelse stadsbestuur maakt werk van de versterking van de economische activiteit in het centrum. Het voert een promotaks in en verdubbelt het geïnde bedrag om een betere promotie te maken. Daarnaast is sinds afgelopen zomer een centrummanager in dienst die een brugfunctie vervult tussen de lokale handelaars en het stadsbestuur.

Net als andere steden in Vlaanderen kampt het centrum van Geel met een winkelleegstand, een gevolg van het verschuiven van handelsactiviteiten naar de stadsrand en het toenemende succes van e-commerce. "De aanwezigheid van economische activiteiten in het stadscentrum is noodzakelijk", zegt schepen van Lokale Economie Pieter Verhesen. "Zonder handel en horeca dooft het centrum uit en dat is nefast voor een stad als Geel. Daarom schakelen we een versnelling hoger in de ontwikkeling en promotie van onze economische kern".

Aantrekkingskracht
"Het is mijn taak om meer leven in de brouwerij te krijgen en de aantrekkingskracht van Geel te verbeteren", legt centrummanager Jochen Vandeven uit. "De voorbije maanden werden al enkele nieuwe initiatieven uitgetest zoals een minigolfparcours op de markt. Voor 2016 staan naast vaste waarden zoals de braderij in juni onder meer een culinair weekend met een foodtruckfestival, EK-voetbal op groot scherm en een grootse intrede van de Sint op het programma."

De nieuwe promotaks vervangt de vrijwillige bijdrage die een aantal handelaars in het verleden al betaalde. Jochen Vandeven: "Maar niet elke handelaar is solidair zodat enkele schouders de volledige last moesten dragen. Met de promotaks die wordt geïnd door de stad, is de bijdrage verplicht." De stad verdubbelt daarbij het geïnde bedrag alvorens het door te storten aan de handelaarsvereniging Geel Centrum vzw. Zo is er een groter werkbudget met meer mogelijkheden op promotioneel en organisatorisch vlak. Voor de communicatieve en promotionele ondersteuning doet Geel sinds dit jaar een beroep op C-Works.