DSC_0490

Geel lokt nieuwe handelaars met campagne

In Geel is vanmiddag de campagne ‘Start je zaak in Geel’ voorgesteld. Stickers op ramen van leegstaande winkelpanden en een online platform met ondernemersverhalen moeten potentiële handelaars goesting doen krijgen in Geel.

Op dit moment staat 8% van de winkelpanden in het centrum leeg. “We noemen die voortaan beschikbare panden”, duidt schepen van Lokale Economie Pieter Verhesen. Ze staan gebundeld op de nieuwe website www.startjezaakingeel.be, samen met de makelaar die ze verhuurt, de oppervlakte en in sommige gevallen ook de huurprijs. Potentiële ondernemers vinden op die manier alle basisinformatie bij mekaar. Makelaars en pandeigenaars krijgen ook een grote gele sticker om op het raam te kleven waarmee ze aangeven deel te nemen aan het initiatief.

Ambassadeurs
16 bestaande handelaars worden gebombardeerd tot ambassadeurs. Aan de hand van een kort interview en een filmpje vertellen zij wat ze doen en waarom dat in Geel gebeurt. “Die positieve ondernemersverhalen moeten anderen inspireren”, aldus nog de schepen. Nog op de site staat het subsidiereglement uitgelegd voor ondernemers die van buiten de kern naar binnen de kern verhuizen.

Naast de online communicatie heeft het stadsbestuur een folder laten maken om ondernemers en investeerders aan te spreken, die wordt verdeeld richting retailers, boekhoudkantoren, notarissen, makelaars en pandeigenaars.

Voor de campagne slaan het stadsbestuur, Unizo, de vzw Geel Centrum en de provincie Antwerpen de handen in mekaar. Deze laatste lanceerde onlangs ook in 5 Kempense steden, waaronder Geel, het Efro-project Straat in het Vizier, dat Europees geldt pompt in het opleuken van winkelstraten.

De campagne Start je zaak in Geel werd gerealiseerd door de kantoren I-line en CityD uit Houthalen. Zij deden dat eerder al voor de Stad Lommel.