Geels varkensbedrijf decor voor nieuwe tv-serie van Tom Van Dyck

[caption id="attachment_11973" align="alignleft" width="225"]Jan Decleir, met op de achtergrond Chris Peeters van De Wolkenhoeve. Jan Decleir, met op de achtergrond Chris Peeters van De Wolkenhoeve.[/caption]

Zondagavond is op één de eerste aflevering uitgezonden van 'Den Elfde van Den Elfde', de nieuwe tv-serie van Herentalsenaar Tom Van Dyck en zijn vrouw Alice Reijs. Het zal de kijker zijn opgevallen dat een aantal scènes zich afspeelde in een varkensstal. Die opnames gebeurden in De Wolkenhoeve in Geel, bevestigt Chris Peeters die het bedrijf runt met zijn vrouw Ria Nouwen en hun kinderen Jorre en Jinse. “Een crew van zo’n 30 man heeft hier opnames gemaakt”, vertellen ze.

“Zo’n anderhalf tot twee jaar geleden kregen we een telefoontje van Tom en Alice met de vraag om mee te werken. Ze zijn toen een tweetal dagen komen helpen op de boerderij om te kijken hoe het er hier aan toe gaat”, legt Chris Peeters uit. “Later zijn de acteurs Jan Decleir en Jonas Vermeulen ook nog een dag komen meewerken.”

Gesloten varkensbedrijf
De Wolkenhoeve is een gesloten varkensbedrijf waar de biggen worden geboren en vetgemest. Het vlees van de geslachte varkens wordt voor het grootste deel rechtstreeks verkocht aan de consument. Dat gebeurt via de winkel bij het bedrijf en de eigen marktwagen. 10 tot 15% gaat naar restaurants in de buurt. “Een 5-tal jaar geleden hebben we het aantal varkens drastisch ingekrompen. Momenteel kweken we op jaarbasis zo’n 1.500 varkens”, zegt Chris Peeters, die erg fier is op de eigen menginstallatie. “Het voeder voor onze dieren maken wij zelf, allemaal met natuurlijke producten: tarwe en gerst, aardappelen, biergist van een brouwerij uit Mechelen, kaaswei van een boer uit de buurt. Met de eigen installatie maken we op een moderne manier voeder met een goede smaak en een goede samenstelling.”

Hoe de tv-makers bij hen terechtkwamen? “We hebben een paar jaar geleden de Golden Pig-award gewonnen en werkten nadien mee aan een uitzending voor Volt samen met Renilde Decleir. Vermoedelijk heeft zij ons getipt bij Tom Van Dyck. We hebben niet direct ingestemd toen hij ons de vraag stelde. Uit ervaring weten we dat er heel wat tijd in kruipt en we willen een positief beeld uitdragen van ons bedrijf. Na verschillende gesprekken met Tom en Alice hebben we uiteindelijk ‘ja’ gezegd. Op basis van wat we zagen tijdens de eerste uitzending, zijn we van het resultaat zeer tevreden.”