OOHO Een gebruiksaanwijzing is niet nodig: “Gewoon een hoekje afbijten en opdrinken”, zeggen Sofie Hermans (links) en An Dries (rechts) van Orakel. — © EMA

Geen plastic bekers of flesjes onderweg: lopers drinken waterballetjes van zeewier

Hoe kun je de reusachtige afvalberg van plastic bekers en drankflesjes op grote loopevenementen als de Antwerp 10 Miles of de marathon van Brussel tot nul herleiden? Door op de drankposten alleen nog ooho’s aan te reiken aan de lopers: waterballetjes omhuld met een laagje zeewier. Je kunt ze bestellen bij Orakel in Retie.

Bij het grote publiek is Orakel in Retie vooral bekend om zijn polsbandjes en jetons, maar hun assortiment bevat nog tal van andere innovatieve en duurzame eventmaterialen voor festivals en sportevenementen, van toegangsbadges tot startnummers, medailles en lanyards. Zelfs Tomorrowland en de Olympische Spelen zitten in het klantenbestand in Retie.

Water of sportdrank

Het nieuwste artikel in de catalogus van Orakel, alweer op en top duurzaam en innovatief, zijn waterballetjes die volledig biologisch afbreekbaar zijn. De balletjes werden onder meer al met succes uitgedeeld op de bevoorradingsposten van de marathon van London, de Knokke Run en de Zevenheuvelenloop in Nijmegen. “Onze ooho’s, want zo noemen we de balletjes, zijn een handig en ecologisch alternatief voor de kartonnen bekertjes of plastic flesjes. Je kunt ze vullen met water of met sportdrank”, zegt sales en marketing manager Sofie Hermans van Orakel.

Een gebruiksaanwijzing is niet nodig. “Gewoon een hoekje afbijten en opdrinken”, zegt duurzaamheidsmanager An Dries. “Het omhulsel is gemaakt van zeewier, 100% natuurlijk en 100% biologisch afbreekbaar in minder dan zes weken. Maar je kunt het balletje ook opeten zoals een snoeptomaat door het in z’n geheel in je mond te steken, erin te bijten en te drinken.”

De ooho’s kunnen gevuld worden met water of sportdrank.

De standaardmaat van de waterballetjes is 5 centiliter, maar je kunt ze ook in kleinere of grotere volumes bestellen. Afhankelijk van het aantal kosten ze 40 tot 45 eurocent per stuk. Dat is duurder dan een plastic of kartonnen bekertje, maar de winst voor het milieu en de schoonmaakploeg is enorm, want met de ooho’s laat je nul komma nul restafval achter.

Maatwerkbedrijf in Mol

Voor de productie van de ooho’s doet Orakel een beroep op maatwerkbedrijf Lidwina in Mol. “We hebben daarvoor twee nieuwe machines geïnstalleerd in Mol, waarmee we tot 3.000 balletjes per dag kunnen maken. De productielijn biedt werk aan vier mensen”, zegt Sofie Hermans. De eerste bestellingen zijn al geplaatst, maar de internationale productlancering van deze innovatieve waterballetjes is gepland in november op Festivak, de bekende vakbeurs voor grote evenementen in de Nekkerhal in Mechelen. Orakel wil de ooho’s aanbieden aan organisatoren van festivals en sportwedstrijden, maar ook aan bedrijven, gemeenten en andere overheden.

Honderd werknemers

De Orakel Group heeft zijn hoofdzetel in het bedrijvenpark De Bempdekens in Retie, maar heeft daarbuiten nog acht buitenlandse kantoren in Europa, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. De groep stelt in totaal honderd mensen tewerk, van wie zestig in Retie aan de slag zijn.