Handelaars kopiëren Brits succesmodel: “Elke euro die je uitgeeft in lokale winkel of café, vermenigvuldigt zich met vijf”

RETIE, BALEN, OUD-TURNHOUT -  “In een dorp in Wales is het bewezen: al het geld dat je uitgeeft in een lokale winkel of horecazaak, vermenigvuldigt zich met vijf.” Dat zegt schepen van Lokale Economie Koen Claessens (Nieuw Retie). Samen met vijf andere gemeenten in Vlaanderen wil Retie nu het Britse succesmodel kopiëren.

Met steun van de Europese Unie starten Retie, Oud-Turnhout, Balen en drie Vlaams-Brabantse gemeenten een bijzondere actie om de lokale economie aan te zwengelen: Liever Lokaal. Het idee achter de campagne is geniaal in zijn eenvoud: aan de inwoners wordt niet meer gevraagd dan gewoon elke week voor 5 euro iets te consumeren of te kopen in een winkel of horecazaak onder de eigen kerktoren en zo jezelf, de economie én het verenigingsleven in je dorp levend houden.

Wales

“Het is een idee dat we hebben overgenomen van de bekroonde campagne Totally Locally in Wales”, bekent schepen Koen Claessens. “Of wij dat succesmodel zomaar mogen kopiëren? Ja, want we hadden vooraf een videoconferentie met de Britse marketeer die Totally Locally bedacht heeft en hij wil niet liever dat na de vele tientallen dorpen en steden in Groot-Brittannië ook zo veel mogelijk Europese gemeenten zijn model mee verspreiden.”

Dorpswinkels

Volgens schepen Claessens heeft de actie zeker niet tot doel om de inwoners van Retie, Balen en Oud-Turnhout te verbieden om vanaf morgen nog online bestellingen te doen. “Maar als iedereen ál zijn aankopen in de grote steden of op het internet doet, gaan de vele dorpswinkels op termijn een voor een verdwijnen. Kijk naar Schoenen Hoskens in de Kasteelstraat. Eind dit jaar gaat Jef Hoskens met pensioen, maar hij vindt geen overnemer. De gestage teloorgang is niet alleen erg voor de handelaars en winkeliers zelf, maar ook voor onze verenigingen, want bol.com zal zich niet engageren om zijn naam op de truitjes van voetbalclub KBSK Retie te zetten.”

Met de fiets

Een evidente troef van lokale winkels, is dat ze dichtbij zijn: je geraakt er met de fiets of zonder veel benzine te verbruiken. Maar daarbovenop zijn ze ook essentieel om een dorp levendig te houden. “Zij zorgen voor tewerkstelling, zijn de sponsors van onze verenigingen en brengen leven in het dorp. Winkels zijn ontmoetingsplekken. Vaak organiseren middenstanders braderijen en andere activiteiten die de mensen samenbrengen. In Wales is het bewezen: met een kleine wekelijkse uitgave bij de bakker of slager om de hoek behoud en creëer je aantrekkelijke winkels, een levendig dorp en goed ondersteunde verenigingen.”

Liever Lokaal

De campagne Liever Lokaal wordt later dit jaar officieel gelanceerd. Vandaag wordt al de eerste aanzet gegeven, waarbij een copywriter en een professionele fotograaf een bezoek brengen aan twee lokale handelaren in Retie: melkschapenboerderij Goriënberg en Voeding Hodonk. De wervende foto’s en teksten, gemaakt door professionals, kunnen zij daarna gebruiken op hun sociale media en in advertenties. Samen met de andere deelnemende handelaren, winkeliers en horeca-uitbaters willen de Retiese ondernemers er tegen de zomer ook nog een glossy magazine van maken om te verdelen bij de dokters, in de bib en in de cafés en zomerbars, maar zeker ook bij B&B’s, campings en hotels in de regio.

Schapenmelk

ie al zeker in het magazine komt, zijn schapenmelkers Roel Meeus (45) en Sofie Smits (42). Zij runnen in het gehucht Kortijnen melkschapenboerderij Goriënberg. Zestig schapen worden er dagelijks gemolken. “Schapenmelk is cholesterolarm en bevat meer calcium: 70% meer dan koemelk en 30% meer dan geitenmelk. Schapenmelk is ook goed voor de spijsvertering en zorgt voor een efficiënt vetmetabolisme”, zeggen Roel en Sofie. In hun hoevewinkel kun je tal van verse producten kopen, van melk tot kaas, hoeve-ijs, rijstpap en andere zelfgemaakte desserten.

Buurtwinkel

Ook Tinne Ooms (43) en Sven Bos (48) van Voeding Hodonk doen mee. Al sinds 2005 hebben ze een eigen buurtwinkel in het gehucht Hodonk. “Aan de prijzen van Colruyt kunnen wij niet tippen”, bekent Tinne. “Toch is het alle dagen gezellig druk in onze winkel, vooral met mensen uit de buurt. Waarvoor ze naar hier komen? Voor de service, denk ik. En omdat je hier spontaan een babbeltje kan slaan met andere klanten. Iedereen kent iedereen hier. Ons assortiment is nog best ruim. Zo is ons aanbod van charcuterie even uitgebreid als bij de slager. In het weekend hebben we ook verse pistolets, taarten, koffiekoeken en gebak van Bakker Jan & Lowie in de Gildenstraat. Alles wat zij in de bakkerij verkopen, is ook bij ons verkrijgbaar.”