20171126_111232

Hier is de Schuppenboer Bierpizza

[caption id="attachment_27987" align="alignleft" width="378"] De bedenkers van de bierpizza met vlnr: Thomas Van den Broek, Michai Bernaerts, Toon Versmissen en Niels Van Dyck.[/caption]

4 studenten van de Faculteit Industriële Wetenschappen van KU Leuven in Geel hebben een ‘bierpizza’ ontwikkeld. Die ziet eruit als een gewone pizza maar ze hebben er vezelrijk draf aan toegevoegd afkomstig van de productie van de Schuppenboer, 1 van de bieren van de Turnhoutse brouwerij Het Nest. “De mensen vinden hem zeer lekker”, zeggen de studenten nadat ze hem hebben laten proeven tijdens de voorbije Dag van de Wetenschap.

De initiatiefnemers zijn Niels Van Dyck, Michai Bernaerts, Thomas Van den Broek en Toon Versmissen, allemaal studenten Master in de Biowetenschappen. De ‘bierpizza’ is het resultaat van verschillende brainstormsessies tijdens de Startup Bootcamp, een initiatief van KU Leuven en Thomas More met de steun van Voka-Kempen. “We kregen tijd om te brainstormen en leerden de belangrijkste kneepjes uit de ondernemerswereld van ervaringsdeskundigen”, vertelt Niels Van Dyck.

Goed voor de gezondheid
“Ik ben zelf een hobbybrouwer en 1 van ons kende iemand bij brouwerij Het Nest”, gaat Toon Versmissen verder. “We kregen er draf dat overblijft na het brouwen van de Schuppenboer. Normaal wordt dat verkocht als veevoeder, maar wij hebben er nu een hoogwaardige toepassing voor gevonden. Naast de gewone ingrediënten voor een pizzadeeg voegen we het draf toe. Het deeg behoudt zijn smaak maar er komen extra vezels in, wat goed is voor de gezondheid.”

“Het zou mooi zijn wanneer we van het draf van bier een lekker product kunnen maken waar zowel brouwerijen als voedingsbedrijven profijt bij hebben”, vult Thomas Van den Broek aan.

Zondag tijdens de Dag van de Wetenschap op de Technologiecampus in Geel lieten ze hun bierpizza proeven aan een 250-tal personen. “We kregen 140 enquêtes binnen en de mensen vonden de pizza een heel lekkere smaak hebben”, aldus nog Toon Versmissen.

In maart volgend jaar nemen de 4 met hun innovatie deel aan de Ecotrophelia-wedstrijd van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. In afwachting werken ze verder aan een mooie verpakking en een goed businessplan. Woensdag 29 november laten ze hun pizza nogmaals proeven, deze keer tijdens het Pitch Café bij Thomas More op de Campus Blairon in Turnhout.