“Een bedrijf begeleiden bij een transitie is een van de meest uitdagende taken die een interim-manager kan tegenkomen”, vertelt Alexander Leysen.
Alexander Leysen bouwde ervaring op in de verzekeringssector, waar hij zich bezighield met het verzekeren van handelsrisico’s en met werknemersvoordelen zoals hospitalisatieverzekeringen. Die ervaring komt hem goed van pas als interim manager.
Verandering in goede banen leiden
De meest recente opdracht van Alexander was bij een groot bedrijf waar hij een transitie moest begeleiden. Twee credit collectors hadden het bedrijf verlaten vlak voordat het naar een andere stad zou verhuizen. “We wisten al dat het team niet volgde, en dus was de uitdaging om de follow-up te doen tijdens of voor de verhuizing, en om een nieuw team op te zetten.”
Bij dat bedrijf ontdekte Alexander een historiek van oude geschillen. Een deel van zijn opdracht was om die weg te werken; hij slaagde erin om de oude geschillen met twee derde te verminderen. Een ander deel van de opdracht was de overgang naar nieuwe boekhoudsystemen.
Elk bedrijf is anders
Als interim-manager zie je veel bedrijven langs de binnenkant. Elk bedrijf is anders, heeft Alexander geleerd. “Het eerste wat je moet doen is veel leren. Dus probeer ik eerst met alle betrokkenen te praten en hen zo goed mogelijk te begrijpen. Daarna probeer ik de zaken te synthetiseren. Ik kom dan met een one-pager, stel topics voor en kijk hoe dat gaat.”
Bekijk hier het hele gesprek met Alexander, of luister naar de podcast.