Sas 6 Dessel

HORECA COMEBACK – Samira Mahassine van Sas 6: “Mensen zijn supergelukkig en dankbaar.”

In oktober nam de regering zeer drastische maatregelen in de strijd tegen het oprukkende coronavirus. Een ervan was de sluiting van cafés en restaurants. Wat eerst een kwestie van weken leek, bleek later uit te draaien in een maandenlange sluiting. En nu mag het weer. Made in Kempen geeft je gedurende 5 weken een blik achter en voor de schermen van de heropende horecazaken uit ons regio. Deze week namen we een kijkje bij eetcafé Sas 6 in Dessel. Uitbaatster Samira Mahassine straalt van geluk dat ze opnieuw mensen kan laten genieten van dit sfeervolle plekje in de Kempen.

Samira Mahassine is een bruisende en warme gastvrouw die al 5 jaar van Sas 6 in Dessel een ware trekpleister maakt. Onder de dikke lindebomen staan tafeltjes en stoelen, en de gasten kunnen er ongedwongen iets drinken of een hapje eten. Op het menu staan veelal Oosters geïnspireerde gerechten. Ondanks het mindere weer, is Samira heel bij dat Sas 6 terug open mocht. “We zijn allemaal heel blij, en de klanten ook. Dat merkte ik direct van het begin, want de heropening was heel hectisch. De mensen hebben dit enorm gemist.” De uitbaatster heeft een verwarmde tent voorzien, zodat gasten toch comfortabel kunnen genieten van hun terrasje.

“We gaan stilaan terug naar het normale, en dat voel je aan de mensen. Iedereen is ontspannen en blij. Het is hier vakantie, zeggen mensen me soms.

Samira Mahassine – Sas 6

Aan het Kempisch kanaal is het café van Samira een begrip en een geliefde stopplaats voor fietsers en wandelaars. Maar rond de middag staan er ook opvallend veel wagens van mensen die speciaal naar hier komen voor een lunch. “Sas 6 is een heel toegankelijk adresje, met veel wandelaars en fietsers van ’s morgens vroeg al. De hele dag door is het hier een komen en gaan. Sommigen drinken enkel iets, anderen nemen hier een lunch.”

“Voor mij is dit werk echt een passie, en ik zie mijn klanten ook allemaal graag. Ik ben heel blij dat ik hen terugzie. Mensen zijn zo dankbaar en super gelukkig dat ze terug iets mogen komen drinken.”

Tijdens de lockdown organiseerde Samira een take-away op zaterdag en zondag. En vanaf februari konden passanten en wandelaars ook een drankje afhalen. “Maar het was natuurlijk niet vergelijkbaar met een gewone omzet, dat kan ook niet. Maar het was voor iedereen zo, he. In het begin was ik niet goed van de lockdown. De betalingen lopen door, je huur, en dat was wel even slikken. Niemand had ook verwacht dat het zo lang zou duren. Ik dacht, we overbruggen het wel, maar het was wel zwaar. Financieel, maar vooral ook mentaal. Je kan nergens naartoe. Het was koud en donker, en je zit daar thuis. Het heeft een zware impact gehad, en daarom was ik zo euforisch om terug open te gaan.”

Samira vond helpende handen bij studenten en flexijobbers. “En ook mensen uit de eventsector werken hier nu. Dat regelde ik via iemand die ook voor Pukkelpop werkt. De mensen daar zitten nu ook een tijd zonder werk, en zo kunnen ze toch enkele maanden aan de slag. Da’s een win-win voor iedereen.”