Afbeelding_Hura

Hura stoomt retail-personeel klaar voor de toekomst

De retailsector staat voor enorme uitdagingen, en als je die wil aangaan moet je talent centraal stellen. Niemand beseft dat beter dan Ruben Dewaele. De ondernemer heeft vier Delhaize-winkels onder zijn hoede, en daarmee vijftig werknemers en vijfentwintig interimmers en flexi-jobbers.

“Beeld je in dat je al je medewerkers, ook diegenen met meer dan dertig jaar anciënniteit, moet overtuigen dat de klant meer dan ooit centraal staat en wij als winkel moeten tegemoetkomen aan nieuwe noden”, getuigt Ruben. “Denk maar aan ruimere openingsuren, aandacht voor online shopping, een nog hogere kwaliteit, meer verse producten, een betere kennis, en ook flexibelere uurroosters zonder vaste vrije dagen. En op het einde van de rit wil je toch een grotere tevredenheid bij je medewerkers. Dat vraagt dus een grondig traject waarbij zowel aandacht is voor de organisatiedoelstellingen als voor de ontwikkeling en het welzijn van medewerkers.” Hura kwam hem te hulp om de organisatie en de medewerkers te begeleiden in dit transformatieproces.

Ondernemen en groeien doe je vooral met mensen

“Een Copernicaanse revolutie, zo omschrijf je best de doelstellingen van het traject dat we samen met Hura doorliepen”, stelt Ruben. Om die revolutie waar te maken werd er vertrokken vanuit de bedrijfsdoelstellingen.

“In eerste instantie heeft Pieter Maes heel goed naar ons geluisterd”, getuigt Ruben. “En dat is zeker niet onbelangrijk. We legden ons HR-traject uit en samen zijn we dan aan de tekentafel gaan zitten. Stilaan viel de puzzel in de plooi en zijn we gestart met het op punt stellen van onze HR-processen. Zo heeft Hura onder andere mee gezorgd voor de instroom van de juiste medewerkers”.

Nadat enkele cruciale HR-processen op punt werden gesteld werd de focus verlegd naar de ontwikkeling en het welzijn van het personeel. “Aan de hand van een tevredenheidsonderzoek werd al snel duidelijk wat de medewekers nodig hadden om mee te gaan in het veranderingstraject. Vanuit deze noden hebben we besloten fel te investeren in opleiding en coaching van onze winkelverantwoordelijken.”

Wat is het resultaat geweest van dit ganse traject?

“De return op deze investering in priceless! Er zijn de afgelopen weken en maanden fenomenale bruggen gebouwd tussen de werknemers en het management enerzijds en de directie anderzijds. We hebben echt een uitgestoken hand van onze mensen ervaren. Ondanks al deze veranderingen is de tevredenheid van de medewerkers gestegen. Dit is boven verwachtingen en tevens onbetaalbaar. De rol van de consultants van Hura en de hoge betrokkenheid van het management, Lynn Christiaensen en Carolien Stijmans, is hierin uiteraard cruciaal geweest. Pieter Maes en Greet Ceusters hebben dit zeer menselijk aangepakt, praktisch, begrijpbaar. Niet als een academische zitting maar heel erg in de praktijk van onze winkels. Top gedaan!

Wat zijn voor Hura de belangrijkste ingrediënten in dergelijke groeitrajecten?

In elk traject vertrekken we vanuit de doelstelling van de organisatie en maken we de vertaalslag naar een duidelijk plan van aanpak. We denken daarbij ruimer dan de enge HR-hokjes maar zetten trajecten op waarbij we de juiste tools en expertise inzetten om een totaalaanpak te realiseren. ‘Gras goeit niet door eraan te trekken’, is hierbij een belangrijk uitgangspunt. We zorgen voor een goede verbinding tussen de doelstellingen van de organisatie en de noden van het personeel.

Hoe kan Hura een meerwaarde bieden voor je organisatie?