In de kijker: 10 jaar StarMeal

starmeal werchter3

Tijdens de zomermaanden wijdt Made in Kempen een artikelreeks aan enkele jarige bedrijven in onze regio. Bedrijven die 10, 15, 20, 50 jaar of nog langer actief zijn, met ondernemers die gedurende al die tijd kansen zien en kansen benutten, risico’s nemen en tewerkstelling creëren. We zetten hen graag in de spreekwoordelijke schijnwerpers, zoals eerder ook Voka Kempen al deed tijdens het Jaardiner.

Vandaag: StarMeal (www.starmeal.com), de gekende leverancier van groentenschoteltjes en gezonde pasta’s uit Oevel. StarMeal is actief in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland en werkt voor klanten in de retailmarkt. Het heeft ook een eigen restaurantketen, Foodmaker.

Made in Kempen sprak met Lieven Vanlommel, CEO en founder.

StarMeal viert dit jaar haar 10-jarig bestaan. Gefeliciteerd! Wat is het geheim om zo lang te kunnen ondernemen? 
Lieven Vanlommel:  StarMeal heeft al vanaf dag één een gezonde visie en richt zich op innovatie. Deze kernwaarden zijn vandaag ook de trends in de voeding.

Hoe startte het verhaal van StarMeal?
Lieven Vanlommel: Onze familiegeschiedenis gaat over groenten. Mijn missie was om groenten sexy te maken en te experimenteren met wat je allemaal met groenten kon doen. Je eigen visie ontwikkelen en doorduwen gaat nu eenmaal het beste als je zelf je bedrijf start.

Zijn de activiteiten van StarMeal doorheen de jaren veranderd?
Lieven Vanlommel: Toen ik opstartte was het mijn droom om het beste slaatje ter wereld proberen te maken. Ik had nooit durven denken dat wij 10 jaar later een bedrijf zouden hebben met 100 medewerkers en met een omzet die voor 40 procent uit de export komt. Onze markt is bovendien van een niche-markt naar een echte trend geëvolueerd. Sinds 2011 hebben wij ook een Europese groep als investeerder en dit maakt dat er nog meer mogelijkheden zijn voor ons.

Wat waren in jullie sector de belangrijkste veranderingen die een invloed hadden op StarMeal?
Lieven Vanlommel: Door de opkomst van private labels moesten wij nog innovatiever zijn. Daarnaast is er door de crisis wel minder plaats voor innovatie omdat de marges onder druk staan en de lopende meters geld moeten op brengen. De samenwerkingen met onze sporters Stefan Everts, Kim Clijsters, Tom Boonen, Sven Nijs, Hans Van Alphen, Kirsten Flipkens, Marieke Vervoort en Tia Hellebaut hebben ons bedrijf een sterke marketingbasis gegeven en mij enkele mooie vriendschappen en toffe momenten.

Is het nu makkelijker om te ondernemen dan vroeger?
Lieven Vanlommel: Voor mij wel (lacht). Ik moet niet langer 22 uur per dag werken omdat ik in die tien jaar een heel sterk team rond mij heb opgebouwd.

Wat waren enkele mijlpalen in de geschiedenis van StarMeal en waarom?
Lieven Vanlommel:

  • De lancering van gezonde voeding in Werchter (2003).
  • De evolutie van samenwerken naar echte partnerships met onze klanten. De laatste twee jaar zijn wij met 50 procent gegroeid zonder nieuwe klanten en dat doet me echt plezier.
  • De verhuis naar ons nieuwe locatie in Westerlo
  • De investering in onze eigen winkels met Foodmaker, waardoor wij beschikken over een eigen testmarkt in heel België.

 

Op welke realisaties ben je het meeste trots?
Lieven Vanlommel: Ik ben trots op de samenhang van ons team: een super sfeer en veel echte sterke mensen.

Wat was de grootste uitdaging die StarMeal moest overwinnen?
Lieven Vanlommel: Het omzetten van de kost van innovatie naar rendabele producten en naar een rendabel bedrijf.

Hoe zie je de toekomst?
Lieven Vanlommel: Dit jaar kijken we weer een groei van 40 procent aan. Aan dit tempo is onze nieuwe locatie na twee jaar te klein. Dat zullen we dus moeten oplossen. Verder ben ik super benieuwd naar ons nieuwe concept met Foodmaker. Zouden we dit Europees kunnen uitrollen?

Welke tips heb je voor collega-ondernemers?
Lieven Vanlommel: Probeer echt te genieten van wat je doet en maak genoeg plezier met je team.