In de kijker: 20 jaar De Coninck Opleidingen en Trainingen

De Coninck ok kopie

Tijdens de zomermaanden wijdt Made in Kempen een artikelreeks aan enkele jarige bedrijven in onze regio. Bedrijven die 10, 15, 20, 50 jaar of nog langer actief zijn, met ondernemers die gedurende al die tijd kansen zien en kansen benutten, risico’s nemen en tewerkstelling creëren. We zetten hen graag in de spreekwoordelijke schijnwerpers, zoals eerder ook Voka Kempen al deed tijdens het Jaardiner.

Vandaag: De Coninck Opleidingen en Trainingen. De Coninck Opleidingen & Trainingen is een in Geel gevestigd opleidingscentrum met een ruim aanbod aan veiligheidsopleidingen voor o.a. de heftruck, reachtruck, hoogwerker, rolbrug, graafmachines, wiellader,… Ook de opleidingen ergonomie, EHBO, BA-4/BA-5, VCA, omgaan met kleine blusmiddelen en communicatie op de werkvloer zijn gegeerd. De klanten van het bedrijf zijn verspreid over gans België en bevinden zich o.a. in de voedings-, transport-, metaal- en bouwsector, en de grafische en petrochemische nijverheid. De organisatie is partner van alle sectorfondsen.

Made in Kempen sprak met Louis De Coninck.

De Coninck Opleidingen en Trainingen viert dit jaar haar 20-jarig bestaan. Gefeliciteerd! Wat is het geheim om zo lang te kunnen ondernemen?
Louis De Coninck: We werken zeer klantgericht en ondervinden dagelijks dat tevreden klanten bereid zijn om meer opleidingen af te nemen en vaak voor positieve reclame zorgen voor ons bedrijf. Onze klanten staan dan ook centraal. Van nature ben ik optimistisch. Juist als de omstandigheden moeilijk zijn, houden we vol en leggen we graag de nadruk op een positieve ontwikkeling. Maar ook onze eigen mensen zijn zeer belangrijk. Zij vormen het kapitaal van onze onderneming. Onze docenten bijvoorbeeld beschikken over een uitmuntende vakkennis en hebben de gave om op een boeiende, begrijpelijk manier de materie over te brengen.

Hoe startte het verhaal van De Coninck?
Louis De Coninck: Als zoon uit een ondernemersgezin was ik al van jongs af aan actief en ondernemend in de plaatselijke jeugdbeweging. Toch startte ik als kwaliteitsmanager bij F16-gevechtsvliegtuigen en pantservoertuigen bij Daf Special Products in Eindhoven. Kwaliteit en veiligheid waren daar toen al topprioriteit. In 1983 werd ik hoofd projectmanagement bij Daf Trucks Eindhoven. Nadien werd ik crisismanager voor verschillende multinationals. Steeds met als doel op het beleidsniveau veiligheid voorop te stellen en de coördinatie ervan in het bedrijf te bewerkstelligen. Hierin ben ik me gaan bekwamen en startte uiteindelijk ik in 1993 met De Coninck Management & Organisatie.

Zijn de activiteiten veranderd doorheen de jaren?
Louis De Coninck: Het accent van onze opleidingen ligt rond veiligheid en milieu. Daarnaast geven we opleidingen  voor alle interne transportmiddelen, graafmachines… Vanwege mijn voorgeschiedenis bij Daf Eindhoven was het logisch dat ook ‘vakbekwaamheid voor vrachtwagenchauffeurs’ opgenomen werd in het aanbod. Later kwamen de cursussen EHBO en ergonomie erbij en uiteindelijk ook brandbestrijding. Ook om de communicatie op de werkvloer te verbeteren werden trajecten uitgewerkt.

Wat waren in jullie sector de belangrijkste veranderingen die een invloed hadden op jouw bedrijf?
Louis De Coninck: De wetgeving rond veiligheid en kwaliteit op de werkvloer wijzigt regelmatig. Ook bedrijven spenderen meer aandacht aan de arbeidsomstandigheden en de veiligheidsopleidingen voor hun medewerkers. De klant wordt steeds veeleisender en onze organisatie past haar diensten aan aan de eisen van de klant. Gedurende ons 20-jarig bestaan zagen wij vele starters in opleidingsland, die helaas niet allemaal konden standhouden.

Is het nu makkelijker om te ondernemen dan vroeger?
Louis De Coninck: De markt is opengetrokken en iedereen probeert een graantje mee te pikken. De concurrentie is wel degelijk groter geworden. Daarom is het heel belangrijk niet van je visie af te wijken. Juist in economisch moeilijke tijden is het belangrijk om in een bedrijf orde op zaken te stellen en kansen optimaal te benutten wanneer deze zich voordoen. Belangrijk dus om er snel achter te komen waar deze kansen liggen.

Wat waren enkele mijlpalen in de geschiedenis van De Coninck Opleidingen en Trainingen?
Louis De Coninck: Ondernemen is een constant proces. Soms moet men een stapje terug zetten om dan nadien weer voluit te kunnen gaan.

Wat was voor u het hoogtepunt, de heuglijkste gebeurtenis in de geschiedenis van uw bedrijf?
Louis De Coninck: We zijn trots dat we al 20 jaar stand gehouden hebben in opleidingsland en we hebben heel veel goesting om ons ook de volgende 20 jaar te blijven onderscheiden.

Hoe zie je de toekomst?
Louis De Coninck: Als blijk van een optimistische en vernieuwende spirit wordt dit jaar de volledige huisstijl grondig opgefrist en rijden onze docenten ondertussen met gepersonaliseerde bedrijfswagens rond. In onze eigen oefenhallen staan nieuwe praktijkopstellingen en kunnen de cursisten genieten van nieuwe heftrucks, hoogwerker, schaarlift en graafmachines. Dat dit nodig is, mag blijken: jaarlijks ontvangen we meer dan 1000 cursisten op onze site in Geel en volgen daarenboven meer dan 5000 cursisten opleidingen in hun eigen werkomgeving. De toenemende vraag naar maatwerk, communicatie-opleidingen, adviesverlening en begeleiding zorgt er ondertussen ook voor dat de oude slogan ‘Veiliger werken, werkt beter’ plaats moest maken voor het gebalde ‘Werken aan kwaliteit!’ Ons orderboek is momenteel goed gevuld. Ons klantenbestand groeit onafgebroken en zorgt in de eerste jaarhelft van 2014 voor een mooie omzetverhoging van bijna 25 procent. Ondertussen bestaat ons team uit zes docenten en zes bedienden in vast dienstverband aangevuld met een 20-tal professionele freelancers.

Welke tips heb je voor collega-ondernemers?
Louis De Coninck: Hou je doel voor ogen en wijk niet af! Een visie ontwikkel je door kennis, ervaring en innovatie te bundelen.  Onderwijs zal altijd een belangrijke en evoluerende sector blijven. Bedrijven vinden het steeds belangrijker dat hun medewerkers de kansen krijgen om zich professioneel te ontwikkelen en om hun kwaliteiten en competenties zo goed als mogelijk te benutten. Ontzorgen, ondersteunen en meedenken is ‘de taak’ van de opleidingsverstrekker.