Innovatiecultuur leidt tot nieuw product bij Miko

shirtcaseMiko

, de op Euronext Brussel genoteerde specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen, lanceert de “Shirtcase”, een handige oplossing om een kreukvrij overhemd mee te nemen. De Shirtcase is voortgekomen uit de innovatiecultuur die Miko sinds twee jaar nastreeft binnen de groep.

Enkele medewerkers van Miko werkten een creatief idee uit voor Miko Pac, de kunststofverwerkingsafdeling. Zij wilden de focus verleggen van verpakkingen voor de voedingssector naar consumer goods en ontwierpen een lifestyleproduct voor de veeleisende en actieve consument. Het concept werd “Shirtcase” gedoopt: een compacte en lichte oplossing om je overhemd zonder kreuken mee te nemen in je handbagage, rugzak of fietstas.

Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep: “Het project vergde heel wat prefinanciering, die niet zomaar werd vrijgegeven. Het project-team moest eerst het potentieel onderzoeken. Ze gingen dus de baan op om de marktinteresse te peilen. Nadat e5, Formen en Fiets! belangstelling toonden ontving het team de fondsen om het product verder te ontwikkelen. Het project werd dus benaderd als een “start up”, waarbij het team de “investeerders” – met name Miko – moest overtuigen.”

Mikovatie
Enkele jaren geleden werden bij Miko diverse initiatieven genomen om een innovatiecultuur te scheppen en waarbij alle afdelingen en werknemers betrokken worden. Innovatie is er niet enkel het privilege voor de R&D-afdeling of voor het hogere management. Innovatie hoeft binnen Miko ook niet wereldschokkend te zijn; zowel grote als kleine vernieuwingen worden opgenomen. Miko beoogt een open innovatiecultuur waarbij alle goede ideeën een deel kunnen winnen van een substantiële innovatieprijs die jaarlijks uitgereikt wordt. Werknemers krijgen ook de kans deel te nemen aan de Leerstoel Robert Baron Stouthuysen, een intensieve innovatie-opleiding die afsluit met een inspiratiesessie in India. Ondertussen hebben al 7 werknemers dat postgraduaat succesvol afgerond.

“Het valt op hoe de betrokken werknemers bereid zijn “hun baby” in de eigen tijd verder te voeden. De “kick” die ontstaat naarmate het product concreter wordt, werkt aanstekelijk. Kortom, innovatie wordt motivatie, mikovatie… Met dergelijk intern ondernemerschap willen we bij Miko een innovatieve en ondernemende spirit te cultiveren,” voegt Frans Van Tilborg er nog aan toe.