Instituut Zenza is al langer gekend om zijn gratis huidanalyse, waarbij mensen vrijblijvend inzicht krijgen in de toestand van hun huid. “We bouwden een reputatie op waardoor we geregeld ook klanten van verder weg mogen verwelkomen en daar zijn we best trots op”, vertelt zaakvoerster Ann van der Velden. “Tijdens de eerste lockdown zijn we overgeschakeld op online huidadvies. Heel tof, maar zowel de klanten als wijzelf merkten dat dit via Instagram vaak omslachtig en tijdrovend was. Daarom wou ik toen deze tweede lockdown in zicht kwam iets dat efficiënter was, maar ook leuk.”
Filmpjes met vragen
Uiteindelijk is een online applicatie uitgewerkt, waarbij klanten een reeks vragen kunnen beantwoorden die hen in filmpjes worden gesteld. De klanten kunnen het antwoord aanduiden dat bij hen van toepassing is. “Dit zorgt ervoor dat ik op het einde van de rit een goed beeld heb en alles gestructureerd binnenkomt”, zegt Ann ven der Velden. “De klant kan bovendien zelf ook nog diens mening over zijn of haar huid meegeven. Dat kan ook in een videoboodschap, of met geschreven tekst. Daarna krijgen ze van mij een persoonlijk filmpje terug waarbij wij duidelijk uitleggen wat hun huid nodig heeft en hoe bepaalde problemen kunnen aangepakt worden. Hierbij zit ook een gepersonaliseerde link waarbij ze de producten te zien krijgen die volledig bij hun huid passen. Uiteraard zijn deze aanbevelingen en producten geheel vrijblijvend. Wat voor ons telt, is dat de mensen een beter inzicht in hun huid krijgen.”
Behoefte
Het initiatief kan alvast rekenen op heel wat respons. Nadat de applicatie zaterdag online ging, hebben op 3 dagen tijd al 53 mensen gereageerd met vragen om advies.
“En dat is gebeurd zonder dat we er iets over op social media hebben geplaatst”, vertelt Ann van der Velden. “Er is dus duidelijk wel nood aan duidelijke, efficiënte digitale huidanalyse. Deze formule biedt wel wat mogelijkheden. Wij kunnen nu mensen van op afstand verder helpen, zonder dat zij een lange autorit moeten maken. En nu tijdens deze lockdown kan ik op deze manier mijn collega’s nog deels aan het werk houden, onder meer met het klaarmaken van verzendingen. Zo maken wij toch nog het beste van deze periode, noem het een lockdown 2.0.”