Miko in Turnhout, genoteerd op Euronext Brussel, heeft een uitstekend 2015 achter de rug. De omzet steeg van 160 miljoen euro in 2014 naar 178 miljoen euro vorig jaar. De nettowinst bedroeg 7,8 miljoen euro. De raad van bestuur stelt aan de algemene vergadering voor een dividend uit te keren van 1,40 euro bruto per aandeel, of 9,4 % meer dan vorig jaar. Netto is dit 1,02 euro per aandeel. De groep betaalde 2,5 miljoen euro belastingen.
De omzet van het koffiesegment bedroeg 89,6 miljoen euro. Dit is 6,2% meer dan vorig jaar en vertegenwoordigt 50% van de groepsomzet. De omzet kreeg een duw in de rug dankzij de overname die in maart werd gedaan in Noorwegen. Alle thuislanden legden behoorlijke verkoopcijfers neer, met als uitschieter Duitsland, dat vooral tijdens de tweede jaarhelft erg goed presteerde.
Het kunststofsegment, dat de andere helft van de groepsomzet vertegenwoordigt, kende een omzetgroei van 17,5%. Deze stijging deed zich voor over heel de lijn, voor zowel spuitgiet- als thermoformverpakkingen. Tegelijk kwam een belangrijk contract, dat in 2014 werd afgesloten voor de Duitse markt, op kruissnelheid. Dit werd nog versterkt door de verkoop die joint venture partner Innoware in Indonesië realiseerde. Vorig jaar was daarvan slechts 2 maanden in de resultaten opgenomen.
Forse investeringen
En wat met 2016? “Zoals gewoonlijk geven wij geen concrete verwachtingen over het komende jaar. De economie, alsook de grondstoffenprijzen voor koffie blijven onzeker. Ons forse investeringsbudget van 12,4 miljoen euro bevestigt evenwel dat wij het jaar 2016 met vertrouwen binnenstappen”, aldus Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep.