JBC Zoersel

Kempense promoot werk van jonge makers in 5 JBC vestigingen

ZOERSEL/OLEN/NOORDERWIJK – De Belgische kledingketen JBC en het webplatform Belgunique van de Kempense zussen Sofie en Kim Smolders zetten nog tot 31 maart lokaal creatief talent in de kijker onder de noemer ‘Local Market’. Per provincie vind je in één JBC-filiaal de collecties van vijf lokale creatieve ontwerpers, ook weer een per provincie. In onze provincie is de Local Market te vinden in de JBC vestiging in Zoersel.

Nog tot het einde van de maand zetten webplatform Belgunique en JB lokaal maaktalent in de kijker. JBC stelt daarbij in elke Vlaamse provincie 1 filiaal ter beschikking voor de collecties van 5 lokale makers die -symbolisch- ook elk uit een van de 5 Vlaamse provincies afkomstig zijn.
Er zijn in Vlaanderen veel gepassioneerde talenten te vinden die artistiek, ambachtelijk en authentiek actief zijn in hun eigen atelier. Zij produceren bewust en gemotiveerd met natuurlijke, kwalitatieve, duurzame en herbruikbare grondstoffen en met lokale of gerecycleerde materialen. "Maar het groot publiek weet hen niet altijd te vinden", weet Bart Claes, CEO van JBC. “En die makers hebben niet de marketingbudgetten om zich te profileren tussen de concurrentie van e-commerce en grote winkelketens. Daarom zetten we met JBC ons retailnetwerk in."

Sofie Smolders (Olen/Noorderwijk), zaakvoerster van Belgunique, is blij met deze samenwerking. “Vanuit Belgunique bieden we al ondersteuning aan lokale makers om een grotere markt te bereiken.

[caption id="attachment_57800" align="alignleft" width="221"] Sofie Smolders[/caption]

Dit nieuwe Local Market-initiatief is een echte win-win. Lokale makers en lokale gevestigde waarden als JBC vormen immers het hart van onze lokale economie in een elkaar versterkend ecosysteem”, zegt Smolders.

5 provincies

In de JBC-filialen van Zoersel, Deinze, Sint-Kruis, Leuven-centrum en Sint-Truiden kunnen de klanten nog tot eind maart de collecties kopen in een tijdelijke shop-in-the-shop. De vijf makers in kwestie zijn Nathalie De Bock uit Hamme (grafisch ontwerp), Karl Decré uit Leuven (zeefdruk), Veronique De Nijs uit Wilrijk (handgemaakte speelmatten), Franca Faggio Del Giglio uit Genk  (juwelen) en Charlène Moulin uit Lichtervelde (grafisch ontwerp en kaartjes).

“We willen vanaf nu 2-3 keer per jaar een dergelijke korte actie houden”, licht Sofie Smolders toe. “Daarmee kunnen we het werk van die makers doen opvallen. Als we permanent een Local Market zouden houden, dan treedt er gewenning op bij de klanten. Met deze korte acties kunnen we echt aandacht vestigen op deze artikelen.”