Leegstand van centrumwinkels groeit

winkelaanbod

Het winkelaanbod is de afgelopen vijf jaar in de provincie Antwerpen gestegen, maar ongeveer 50% van alle nieuwe ontwikkelingen vond plaats buiten het kernwinkelgebied. Dat blijkt uit een studie die de vijf Vlaamse provincies lieten uitvoeren over de detailhandel en die voor de provincie Antwerpen in Lier werd gepresenteerd aan een publiek van belanghebbenden.

Vooral in de perifere baanwinkelconcentraties en retailparken is veel nieuw aanbod gerealiseerd. Dit patroon past binnen de evoluties: behoeften aan grote vloeroppervlakten, lagere huisvestingskosten, een doorgaans betere bereikbaarheid met de auto en gratis parkeermogelijkheden. “Bij een ongewijzigd beleid zal het aanbod zich blijven verschuiven van de binnengemeentelijke winkelgebieden naar de perifere winkelconcentraties”, aldus de studie. In dat verband is de Steenweg op Gierle in Turnhout tussen 2008 en 2014 met 460% gegroeid in het aantal vierkante meter winkelpanden en bekleedt de zone de 13de plaats van grootste aanbodclusters in Vlaanderen in 2014. Wat het grootste winkelaanbod per 1.000 inwoners betreft, staat Olen op een tweede plaats, na Wijnegem.

Concurrentie met internet
Onder meer door deze tendens is de leegstand van centrumwinkels de jongste jaren in de provincie Antwerpen fors sterk toegenomen en de verwachting is dat dit nog zal stijgen. “Enerzijds wordt verwacht dat het aanbod winkelvloeroppervlakte de komende jaren nog toeneemt omdat nog een aantal projecten in de pijplijn zit. Anderzijds nemen de bestedingen in fysieke winkels verder af als gevolg van meer internetaankoop, vooral bij periodieke goederen als kleding, modeaccessoires en decoratieartikelen, bruin- en witgoed en media”, besluit de studie.

Het Antwerpse provinciebestuur wil op de huidige evoluties inspelen met een integraal detailhandelsbeleid waardoor de gemeentelijke (kern)winkelgebieden een maximale concurrentiepositie kunnen opbouwen naast en tegenover de perifere ontwikkelingen.