Maatwerkbedrijven werken zich in de kijker

luk van donink

De Vlaamse maatwerkbedrijven – de nieuwe naam voor beschutte en sociale werkplaatsen – zijn een grootschalige campagne gestart waarmee ze zich beter bekend willen maken. Die omvat onder meer een radiospot, een brochure, een filmpje, een actieve aanwezigheid op sociale media en een ondernemerscongres op 8 oktober. Verschillende CEO’s en andere bedrijfsleiders getuigen over hun samenwerking met een maatwerkbedrijf. Eén van hen is Kurt Van Donink, general manager van Nike ELC in Laakdal, waar werknemers van Lidwina uit Mol actief zijn.

“De mensen van Lidwina werken bij ons meestal in enclaves, wat betekent dat ze in onze vestigingen actief zijn. Het gaat dan meestal om vast, repetitief werk zoals karton vouwen, tapen, herverpakken, enz. Bij Lidwina zelf gebeuren meestal werken die on time moeten gebeuren, zoals plots 100.000 stuks herlabelen. Of het laten wassen of herwerken van producten die nat geworden zijn. Lidwina is voor al die opdrachten een betrouwbare partner die heel flexibel op onze noden inspeelt. Een partner waar we ook kunnen van leren als je ziet hoe arbeidsefficiënt ze bv. hun werkplaats in Mol inrichtten.”

Economische interessant
“Uiteraard is de samenwerking voor ons economisch interessant. Medewerkers van maatwerkbedrijven zijn heel sterk in wat ze doen en bieden een antwoord op onze noden. Maar er is ook een ander, meer duurzaam aspect aan de samenwerking. De mensen die bij ons via Lidwina werken, maken deel uit van de Nike-familie en worden op een duurzame manier in de economie geïntegreerd. Dat past binnen onze bedrijfsfilosofie ‘Our world’ waarin we de hand reiken naar de gemeenschap rondom ons.”

Andere belangrijke maatwerkbedrijven in de Kempen zijn Amival in Turnhout en de Zuid-Kempische Werkplaatsen in Herentals.