De Bonte

Nieuwe kaaimuur bij De Bonte kan honderden vrachtwagens van de weg houden

MEERHOUT, LAAKDAL - Betonfabriek De Bonte op de gemeentegrens tussen Meerhout en Laakdal bouwde in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv een kaaimuur aan het Albertkanaal. De investering bedraagt ruim 1 miljoen euro, het bedrijf neemt 20% voor zijn rekening. De Bonte bevestigt hiermee de voortrekkersrol op het vlak van een ‘modal shift’, waarbij het wegvervoer wil vervangen door transport via het water.

Betonfabriek De Bonte investeerde in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv het afgelopen jaar in de aanleg van een nieuwe laad- en loskade langs het Albertkanaal in Meerhout.  “De waterweg biedt een slim en sterk alternatief voor het dichtslibbende wegverkeer”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “We investeren omdat we sterk geloven in het belang en het potentieel van onze waterwegen. Dat geeft de Vlaamse wegen, de lokale kernen en bewoners ademruimte. Tegelijkertijd vormt het een voortdurend toenemende en niet te verwaarlozen bijdrage in de strijd tegen de klimaatverandering. Betonfabriek De Bonte geeft alvast het goede voorbeeld en voegt met deze kaaimuur een extra ‘oprit’ toe aan onze watersnelweg.”

Enorme laadcapaciteit

De nieuwe kade heeft een lengte van 300 m en een diepgang van 3,5 m. Daardoor kan ze schepen tot 5.000 ton ontvangen, beladen en lossen. Ze ligt naast de eigen spooraansluiting van Betonfabriek De Bonte. In de kade is een speciale inrijzone aangelegd zodat via een platform op aangepaste schepen stukgoederen efficiënt geladen kunnen worden. Dat maakt het mogelijk om 150 tot 200 ton per uur aan prefab betonproducten te laden.

Olympische Spelen

Groep De Bonte heeft naast haar vestiging in Meerhout in België sites in Namen en Bergen, en in het buitenland ook nog in Lodz in Polen en Avignon in Frankrijk. “In Frankrijk werken we nauw samen met de spoorwegen. We plannen een nieuwe vestiging ten noorden van Parijs. Daar trachten we deze zomer operationeel te zijn. De Olympische Spelen van 2024 trekken enorme infrastructuurwerken op gang en onze aanwezigheid is dan ook een must”, zegt Filip De Bonte.

Inspirerend

In de nabije toekomst wil het bedrijf zoveel mogelijk inzetten op transport over het water. “De Bonte haalt vrachtwagens van de weg en zet ze op het water. Elk schip geladen met dwarsliggers vermijdt 53 volle vrachtwagens,” zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Via de watersnelweg kunnen goederen efficiënter én goedkoper verplaatst worden doordat er minder vrachtwagenkilometers afgelegd worden. Ik ben ervan overtuigd dat het voorbeeld van Betonfabriek De Bonte inspirerend kan werken voor andere bedrijven.”