BE Trans

Nieuwe supervrachtwagen BE Trans bespaart op milieu en mobiliteit

Transportbedrijf BE Trans uit Geel heeft toestemming gekregen voor het gebruik van de eerste Lange en Zware Vrachtwagen (LZV) in de Kempen. Daarmee halveert het aantal vrachtwagenritten.

In Nederland rijden er al zo’n 2000 LZV’s rond, de laatste jaren is België bezig aan een inhaalslag. “Een gewone vrachtwagen is maximaal 18,75 meter lang en mag maximaal 44 ton zwaar zijn”, schetst Jan Boonen, sales manager bij BE Trans. “Een LZV of ECOcombi daarentegen is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar.”

Een LZV biedt de mogelijkheid om 2 containers tijdens 1 transport mee te nemen. “Waar we vroeger 2 vrachtwagens voor nodig hadden, doen we nu met 1 LZV. Dat zorgt voor een besparing van onder meer brandstof, uitstoot van schadelijke stoffen en plaats op onze al drukke wegen.”

Vergunning
Een LZV mag echter niet zomaar overal rondrijden. “Elk traject dient aan specifieke eisen te voldoen voordat er vergunningen worden toegekend. Die worden na intense controle per specifiek traject afgeleverd door de FOD Mobiliteit. Men mag enkel op het goedgekeurde traject rijden, in ons geval van BE Trans in Geel naar de haven van Antwerpen en terug. Wij hebben onze aanvraag 2 jaar geleden gedaan.”

De keuring van het speciale voertuig en de specifieke opleiding van de chauffeurs zijn ondertussen achter de rug. De vergunning werd 2 weken geleden afgeleverd en zo is de eerste Kempense LZV een feit. BE Trans willen in de toekomst nog meer LZV’s inzetten.