De resultaten van de Amerikaanse sportartikelengigant Nike, met een Europees distributiecentrum in Laakdal, overstijgen tijdens het eerste kwartaal van het boekjaar, dat liep tot 31 augustus, de verwachtingen. “We hebben een uitstekend kwartaal achter de rug”, aldus topman Mark Parker in een toelichting. De nettowinst steeg met een derde tot een record van 578 miljoen euro. Ook de omzet ging omhoog tot 5,2 miljard euro. Dat is een stijging van 7 procent.
Nike zag de inkomsten stijgen in Noord-Amerika (met 9,4 procent), Europa en de opkomende markten. Onder de merken was Converse de primus van de klas. Het voorbije kwartaal steeg de omzet met 18,2 procent naar 365 miljoen euro. Vooral in China, Noord-Amerika en Groot-Brittannië verkocht het merk heel goed.
China en Japan deden het minder goed. In Japan daalde de kledingomzet wel met 20,9 procent en in China is het merk met strategische veranderingen bezig, wat zorgde voor wisselende resultaten. De totale omzet zakte er met 0,5 procent. De kledingverkoop steeg er wel met 8,8 procent, maar dat was niet voldoende om de daling van 4,5 procent bij schoenen recht te trekken. De daling zal niet blijven duren, want in alle regio’s gingen de toekomstige orders met zo’n 8 procent omhoog.