Beheerder NV De Scheepvaart viert het 75-jarig bestaan van het Albertkanaal met een boek, een symposium en een rondreizende tentoonstelling.
Erik Portugaels van NV De Scheepvaart is ervan overtuigd dat het Albertkanaal een erg belangrijke rol in de binnenvaart zal blijven spelen. „In 1928 werd beslist om een kanaal aan te leggen als snelle binnenvaartverbinding tussen de Haven van Antwerpen, Limburg en Luik. Het Albertkanaal moest een wapen vormen tegen de economische crisis van de jaren ,20.”
De economische slagader tussen Antwerpen en Luik werd door 10.000 mensen gegraven in een recordtijd van 9 jaar. Het Albertkanaal werd 114 km lang, 50 meter breed en bevat 6 sluiscomplexen. In 1939 werd het officieel geopend. Na 1945 begon de binnenvaart te boomen, met begin de jaren 1970 al 14 miljoen ton op jaarbasis. Sindsdien groeide de binnenvaart op het Albertkanaal gestaag, met vooral in de jaren 1990 een sterke bloeiperiode.”
Momenteel werken er 50.000 mensen in de bedrijven die zich mettertijd rond het Albertkanaal kwamen vestigen. „Ook in de toekomst heeft het Albertkanaal nog een belangrijke rol te spelen, niet in het minst om de alsmaar drukker wordende snelwegen te ontlasten. Het kanaal heeft de mogelijkheid om de trafiek met meer dan 30 procent uit te breiden en wordt verder gemoderniseerd met o.a. een verhoging van alle bruggen waardoor het toegankelijk is voor schepen met tot 4 lagen containers.”
Om de 75-ste verjaardag van het Albertkanaal en haar economische impact op de Kempen niet onopgemerkt voorbij te laten gaan, zal NV De Scheepvaart een boek uitbrengen en op 31 maart een symposium organiseren. Er komt ook een rondreizende tentoonstelling op het Albertkanaal die in april ook Grobbendonk en Geel zal aandoen. Die drijvende tentoonstelling zal het Albertkanaal afvaren met als startpunt de Antwerpse Haven om net aan de taalgrens te eindigen. De geïnteresseerde heeft 75 dagen om de tentoonstelling te bezoeken.