Om het project te realiseren, is Kim Laterre op zoek naar commerciële partners die mee hun schouders zetten onder een totaal nieuw concept. “Zoals Johan Cruijff het zo mooi verwoordde: elk nadeel heb zijn voordeel'”, zegt Kim Laterre, uitbater van restaurant Las Tapas aan de Bovenrij. “Omdat ik tijdens de lockdownperiode mijn activiteiten grotendeels moest stopzetten, heb ik van de tijd gebruik gemaakt om eens goed na te denken over de toekomst van de Bovenrij 30. Nu doen de oude schoollokalen dienst als kleine pop-up stores.”
Het voormalige Francesco-paviljoen is een tijdelijk verhaal: de voormalige school zal binnen enkele jaren plaats moeten maken voor een bouwproject. “We gingen met enkele mensen rond de tafel zitten om uit te zoeken op welke manier we een duurzaam verhaal kunnen realiseren. We zochten een manier waarbij partnerondernemers niet moeten stoppen of op zoek moeten naar een andere locatie wanneer de oude school onder de sloophamer gaat”, zegt Steven Bollé, retail coach en designer.
Kim vult aan: “We willen een collectief van ondernemers vormen die van het ene leegstaande pand naar het andere trekken. Het collectief is dan een vast gegeven, en de locatie is variabel.”
“Heerlijkheid Herentals is de overkoepelende naam. Lokale producten en een aanbod dat aansluit bij het thema ‘Vrije tijd, blije tijd’ vormen de rode draad. We zijn dus op zoek naar enkele partners die in dit kader een winkel, zaak of bureau willen uitbaten. Enkele voorbeelden: een winkel met outdoorspullen, een zaak met producten van Herentalse of eigen makelij, een eigentijds reisbureau.” aldus Steven Bollé. “We zoeken dus niet in de poel van het reguliere aanbod, maar mensen die sterk geloven in de kracht van een conceptstore.”
“Elke partner runt zijn eigen zaak en heeft een eigen firmanaam, maar als collectief blijven we de voordelen van pop-up ondernemen behouden en doen we aan kruisbestuiving. Het is de bedoeling dat elke individuele zaak de groep versterkt, zodat we een centrum worden waar mensen de hele dag door kunnen binnenspringen. We zijn dus zeker niet op zoek naar pop-up hoppers. We zoeken mensen die op lange termijn een zaak willen runnen.”