FIT_Afbeelding

“Onze favoriete sport? Export!”

Van bedeling met de fiets tot export naar 44 landen. Klingele Chocolade – in 2017 uitgeroepen tot Leeuw van de Export – heeft met zijn zoetigheden de wereld veroverd. “Via Flanders Investment & Trade (FIT) gingen we 9 jaar geleden voor het eerst op ontdekking in Japan. Vandaag draaien we daar 10% van onze omzet, meteen onze grootste exportmarkt”, zegt Eline Blanchaert, sales director bij Klingele Chocolade.

[caption id="attachment_46378" align="alignright" width="333"] Eline Blanchaert en Koen Klingele bij de uitreiking van de Leeuw van de Export 2017.[/caption]

In 1995 stortte Koen Klingele zich op zijn grootste passie: chocolade. Suikervrije chocolade. Een vooruitstrevend concept, wat Klingele Chocolade snel deed uitgroeien tot een bloeiende onderneming met 2 eigen chocolademerken. Chocolates from Heaven is biologische fairtrade chocolade, terwijl Balance het merk is voor lactosevrije chocolade enerzijds en chocolade zonder toegevoegde suikers anderzijds. Maar liefst 69% van het assortiment is bestemd voor export.

69% export

“Een Vlaams-Brits koppel legde hun oog op onze chocolade en werd al snel onze eerste buitenlandse distributeur naar Groot-Brittannië. Dat zijn ze vandaag nog steeds”, vertelt Koen Klingele. “Sindsdien kwamen er spontane aanvragen, dankzij het sterke label dat Belgian chocolate is. Het toonde meteen het potentieel aan.”

En zo zette Klingele Chocolade internationale beurzen op haar agenda. De Foodex-beurs in Japan is daarbij het meest smaakmakende verhaal, onder meer dankzij de steun van FIT.

10% Japan

“Voor onze eerste beursdeelname in Japan huurden we een beursstand van FIT. Hun lokale VLEV’s (Vlaamse Economische Vertegenwoordiger) hebben ons toen enorm geholpen en doen dat vandaag nog steeds. Ieder land kennen zij economisch op hun duimpje. Die tonnen aan informatie en begeleiding zijn essentieel in elke buitenlandse stap. Net als de subsidies”, vindt Eline Blanchaert. “Extra middelen zijn noodzakelijk om export te bevorderen.”

In maart bezoekt Klingele Chocolade de Foodex-beurs voor de 9de keer. Intussen is Japan helemaal gesmolten voor het Evergemse bedrijf dat er 10% omzet draait. 31% blijft nog wel in België. “Onze favoriete sport is exporteren. Maar wat je in je thuisland doet, draagt ook sterk bij tot je exportverhaal.”

Chocolade, een feest!

Met tabletten, repen en pralines heeft Klingele Chocolade een vast assortiment, al wordt er af en toe ingespeeld op actuele thema’s, zoals Sinterklaas in ons land. “In Japan is Valentijn dan weer erg populair. Op Valentine’s Day geven vrouwen een cadeau aan mannen. Exact een maand later, op White Day, moeten de mannen dat cadeau overtreffen. Een VLEV vestigde er onze aandacht op en intussen is onze chocolade een gegeerd ‘relatie’geschenk. Inspelen op de gebruiken en gewoontes van het land is dus ook zeker iets om in rekening te houden.”