Slagerij Dockx Klasseslager Foto: AF

Partij van de Burger zaait verwarring tijdens verkiezingsstrijd

Verkiezingsaffiches in het straatbeeld: het was een vertrouwd gezicht de voorbije weken. Toch zorgde één campagne voor verwarring, namelijk die van de Partij van de Burger. Met deze reclamecampagne visten de Klasseslagers naar stemmen voor hun burgers.

Wie de afgelopen weken bij een Klasseslager passeerde, kon er niet naast kijken. Aan iedere slagerij van de keten prijkten affiches van de Partij van de Burger. Met deze reclamecampagne alludeerde de slagerijketen op de federale, Vlaamse en Europese verkiezingen, want de slogan luidde: ‘Kies jij ook voor jouw favoriete klasseslager? Geef mij uw stem!’. Die leuze zette veel klanten op het verkeerde been.

“Ik ben de afgelopen dagen inderdaad veelvuldig aangesproken door klanten met de vraag voor welke partij ik opkwam tijdens de verkiezingen”, lacht Erwin Dockx uit Turnhout. “Ik moest hen telkens ontgoochelen. De verkiezingsaffiches voor mijn slagerij refereerden naar een reclamecampagne van Klasseslagers en niet naar de parlementsverkiezingen.”

In de winkel van Slagerij Dockx staat een heus stemhokje. Foto: AF

Bedoeling van de campagne was de verschillende ambachtelijke burgers in de kijker te zetten bij de 30 Klasseslagers in heel België. “Onze klanten kiezen inderdaad hun favoriete burger”, aldus nog Erwin Dockx. “Ik heb voor de verkiezing zelfs een heus kieshokje geïnstalleerd in de winkel. Daarnaast heb ik de acht verschillende genomineerde burgers een originele naam gegeven. Zo prijken onder meer de lijsttrekker, de lijstduwer en het stemmenkanon op het stembiljet, maar evenzeer de blanco stem of voorkeurstem.”

De campagne viel alvast in de smaak bij de klanten. “De reacties waren inderdaad heel positief. Negentig procent van de klanten nam deel aan de verkiezing. Op de definitieve uitslag is het nog even wachten, net zoals bij de reguliere verkiezingen.”