Powergrid Piet Dijkmans, Powergrid

Powergrid schakelt naar ‘De fietsenzaak op afspraak’

GEEL/MOL/HERSELT/BOCHOLT – De fietsenspeciaalzaak Powergrid, met winkels in Geel, Mol, Herselt en Bocholt, heeft van de coronasluiting gebruik gemaakt om zijn concept aan te passen. Vanaf de heropening op dinsdag 12 mei werkt de e-bike specialist uitsluitend op afspraak, zowel voor wie een nieuwe fiets wil kopen als wie zijn fiets wil binnenbrengen voor een herstelling of nazicht. “We noemen ons voortaan De fietsenzaak op afspraak”, zegt zaakvoerder Piet Dijkmans.

“We waren al langer aan het overwegen om over te stappen naar uitsluitend werken op afspraak. Corona heeft dit versneld”, vertelt Piet Dijkmans. “We maakten geregeld mee dat mensen naar de winkel kwamen voor een nieuwe fiets en dat ze een hele tijd moesten wachten omdat we met nog iemand anders bezig waren. Een nieuwe e-bike kopen doe je nu eenmaal niet in een-twee-drie. Of mensen brachten een fiets binnen voor herstelling en er waren nog twee anderen voor hen zodat het ook wel even duurde. Allemaal niet plezant voor de klant en ook niet voor ons.” Dat kan beter en vooral efficiënter, meende de zaakvoerder. Met corona komt daar ook nog de veiligheid van de medewerkers en de klanten bij, samen met de wettelijke voorschriften voor het maximum aantal aanwezigen in de winkel en het anderhalve meter afstand houden.

Testrit aan huis
“Vanaf nu vragen we aan klanten om op voorhand een afspraak te maken. Dat kan door ons te bellen, een mailtje te sturen of een online afsprakenrooster in te vullen”, vertelt Piet Dijkmans. “En wanneer mensen een nieuwe fiets overwegen, doen we met hen via online video of telefoon al een heel voortraject. Aan de hand van een checklist gaan we na wat voor hen belangrijk is, we sturen foto’s en filmpjes van fietsen door en maken tot slot een afspraak voor een testrit. Daarvoor komen de mensen naar de winkel of – en dat is ook nieuw – gaan we met de testfietsen naar de mensen thuis. Bevalt de fiets, dan laten we die meteen daar.”

Positieve reacties

Powergrid informeert de komende dagen zijn duizenden klanten over de nieuwe manier van werken via nieuwsbrieven en social media. “We krijgen positieve reacties. Zeker nu met het Covid-19 virus begrijpen mensen dat we het anders moeten organiseren. Ze zien er ook de voordelen van in, namelijk dat ze niet moeten wachten en dat we hen al onze aandacht kunnen geven wanneer we op afspraak werken. Ook komen ze dan niet met andere klanten in contact.”

Powergrid bestaat 11 jaar. Van bij de start specialiseerde zaakvoerder Piet Dijkmans zich in e-bikes. Naast de winkels in Geel, Mol, Herselt en Bocholt beschikt het bedrijf over een assemblage unit in Geel.