Q-LITE © Bert De Deken

Q-Lite ligt pal op landsgrens: “We hebben een Belgische en een Nederlandse voordeur en ook twee telefoonnummers”

De naam Q-Lite doet misschien niet meteen een belletje rinkelen maar toch ziet iedereen bijna dagelijks, bewust of onbewust, een digitale display van het Kempense bedrijf in het straatbeeld of op openbare plaatsen. Van de groene apothekerskruizen tot digitale scoreborden en reclameschermen: met 40.000 operationele digitale informatieschermen is Q-Lite uitgegroeid tot marktleider in de Benelux.

Al sinds de start in 1990 is Q-Lite gevestigd aan Wiekenweg in Baarle-Hertog. Oprichter Jan Jacobs startte het bedrijf in zijn woonhuis met een kleine hal. Hij legde zich toe op de verkoop, terwijl businesspartner Willem Hereijgers gespecialiseerd was in hardware en softwareontwikkeling. Samen brachten ze lichtkrantjes op de markt, toen nog met gloeilampen. Meer dan dertig jaar later is Q-lite uitgegroeid tot een onderneming met drie extra vestigingen in Kortrijk, Alblasserdam en Alkmaar en zowat 120 personeelsleden. De site in Baarle-Hertog is uitgebreid tot een fabriek van 6.000 vierkante meter, die gebouwd werd over de landsgrenzen heen.

“Baarle-Hertog is een enclavegemeente en ook bij Q-Lite is die bijzondere situatie duidelijk zichtbaar”, vertelt Jeroen Raeijmaekers, die verantwoordelijk is voor communicatie en duurzaamheid bij Q-Lite. “De Belgisch-Nederlandse grens loopt dwars door onze fabriek. Op de vloer is dat duidelijk zichtbaar gemaakt door middel van een lijn met vlaggetjes aan beide kanten. We hebben een Belgische en een Nederlandse voordeur en ook twee telefoonnummers. Dankzij onze twee adressen kunnen we gemakkelijk pakketjes verzenden naar België en Nederland zonder hoge kosten of lange leveringstijden.”

De landsgrens loopt dwars door de fabriek bij Q-Lite. — © BERT DE DEKEN

“Wij zijn van nature internationaal gericht. Veel bedrijven lanceren eerst iets in Vlaanderen en maken dan een plan voor Nederland. Hier zitten de accountmanagers naast elkaar kun je zo eenvoudig zaken internationaliseren. Er zijn wel verschillen in de zakelijke cultuur. Een Belg zal een koffie vragen en een Nederlander een cappuccino met nog een glas water. Bij de bouw van de fabriek hebben we trouwens twee architecten moeten inschakelen om de bouwaanvraag in twee gemeentes te regelen. We zijn met Q-Lite dus officieel gevestigd in Baarle-Hertog én Baarle-Nassau. Voor onze klanten heeft dat geen gevolgen, maar voor het personeel wel.”

“Vroeger stonden alle medewerkers ingeschreven in de Belgische onderneming”, weet Jeroen Raeijmaekers. “Dat had nogal wat gevolgen voor de Nederlandse medewerkers, vooral belastingtechnisch. Door ook een Nederlandse BV op te richten, weliswaar met hetzelfde adres maar dan in Baarle-Nassau, zijn onze Nederlandse personeelsleden officieel in eigen land tewerkgesteld. Toch zijn er nog wezenlijke verschillen in bijvoorbeeld de pensioenleeftijd en het aantal verlofdagen. Belgen hebben meer vakantiedagen. Om zeker te zijn dat er altijd mensen aan het werk zijn, moeten de Nederlanders werken wanneer de Belgen verlof hebben en andersom. De verhouding België-Nederland binnen ons personeel is fifty-fifty.”

Q-Lite is onder meer gespecialiseerd in dit soort transparante led-schermen, tonen Jacco Zwart en Jeroen Raeymaekers. — © BERT DE DEKEN

“Wij werken samen aan een internationaal product en zijn daarmee een voorbeeld voor de Europese Unie”, knipoogt Frank Koyen. “Ik ben geboren en getogen in Baarle en voor mij is het dus de normaalste zaak ter wereld om samen te werken met Belgen. Voor mensen van boven de rivieren of uit Antwerpen lijkt dit wellicht een hele bijzondere situatie, maar in Baarle kijken we niet echt naar nationaliteiten. Natuurlijk worden er op de werkvloer wel eens grapjes gemaakt over Belgen of Hollanders, maar dat doen we met respect. Noem het gerust een omgekeerd schouderklopje. De meeste werknemers komen uit Brabant en de Kempen. Dat maakt dat we dezelfde cultuur hebben, maar de taal is toch vaak anders. Een lijmklem wordt in België een sergeant genoemd en een spant is een petrel. Die taaleigen benamingen zullen blijven.”

“We zijn ook op beide markten actief, al is het productgamma wel verschillend in België en Nederland”, weet commercieel directeur Jacco Zwart. “Dat is historisch gegroeid, mede omdat de regelgeving in België anders is dan in Nederland en er in beide landen interesse bestaat voor andere producten. Onze apothekerskruizen worden niet verkocht in Nederland omdat ze daar niet verplicht zijn. Aan Belgische sportclubs leveren we vooral eenvoudige scoreborden. In Nederland daarentegen staan bijna overal, ook bij de kleinste clubs, fullcolour scoreborden. Ook voor mobiliteitsschermen gelden andere regels. Het plaatsen van een bord op de openbare weg is sowieso in beide landen streng gereglementeerd. In Nederland mogen borden wel naast de snelweg geplaatst worden, maar dat mag in België niet. Onze borden, bijvoorbeeld boven de snelwegen in Nederland, zijn uitgerust met lichtsensoren. Zo ervaren de automobilisten minder tot geen overlast door het licht en de borden zijn bovendien enkel leesbaar vanuit een bepaalde hoek. Zo wordt verblinding vermeden.”

Q-Lite staat onder leiding van CEO Dirk Geenen. — © BERT DE DEKEN

Q-Lite duikt overal in het straatbeeld op, want mobiliteit, openbaar vervoer en steden en gemeenten zijn belangrijke markten voor het Kempense bedrijf. “In Antwerpen staan 400 schermen van ons, onder meer voor parkeergeleiding”, vervolgt Jacco Zwart. “Antwerpen heeft trouwens een eigen kleur. Zo zijn onze schermen, die ook aangewend worden voor stadsinfo, gemakkelijk herkenbaar. Daarnaast is JC Decaux, dat in België onder meer bekend is voor de reclame in bushokjes, een van onze grote klanten.”

Q-Lite heeft een eigen R&D-, hard- en softwareafdeling en werkt volledig op maat. “Vooral voor reclameopdrachten ontwerpen we vaak unieke vormen. Onze grote ovalen schermen hangen vaak in winkelcentra”, meldt Jeroen Raeymaekers. “Ook het grootste transparante ledscherm van Europa, dat 200 vierkante meter groot is en te bewonderen valt aan winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht, is van onze hand. Een ander prestigeproject, maar dan vooral op logistiek vlak, was de plaatsing van 50 schermen in skigebieden. Door de sneeuw waren de locaties niet bereikbaar en moesten de schermen met behulp van helikopters geplaatst worden.”

Frank Koyen verklapt dat er weleens grappen over Belgen of Nederlanders worden gemaakt. — © BERT DE DEKEN

Veel bedrijven kampen met een personeelstekort, maar bij Q-Lite is het aantal openstaande vacatures beperkt. “Onderdeel van de employer branding is onze samenwerking met lagere, middelbare en hogescholen/universiteiten. Voor verschillende studierichtingen organiseren we interactieve bedrijfsbezoeken. Die zijn echt op maat gemaakt. Zo hebben we voor lagere en middelbare scholen technische proefjes ontwikkeld opdat de kinderen de smaak van techniek te pakken zouden krijgen. We zetten bovendien continu in op stageairs. Zo blijft het aantal openstaande vacatures klein. Anderhalf jaar geleden hadden we wel plots tien extra werknemers nodig. Om die aan te trekken pakten we uit met een koffiekoekenactie en dat werkte. Als we naar personeel zoeken, beperken we ons wel tot de regio Merksplas-Turnhout-Poppel. Voor mensen die verder weg wonen in België schrikt de naam Baarle-Hertog vaak af omwille van de afstand, al ligt Baarle meestal dichterbij dan men denkt.”

Bij Q-Lite wordt nog hard gewerkt aan het gloednieuwe visual experience center. — © BERT DE DEKEN

Wie eens een kijkje wil nemen achter de schermen bij Q-lite kan dat op zaterdag 23 september tussen 10u en 14u. Het bedrijf zwiert de deuren open voor het grote publiek en stelt dan ook in primeur het gloednieuwe visual experience center voor. Daarin wordt de bezoeker ondergedompeld in een visuele totaalbeleving en kan men de innovaties van Q-Lite op een interactieve manier ontdekken. Het nieuwe visual experience center is uniek in de sector. Verschillende beeldtechnieken zijn naast elkaar zichtbaar en via een touchpad in het midden zijn alle schermen ook op elkaar afgestemd.

http://www.q-lite.com