BEERSE – Almaar meer bedrijven vestigden zich langs het kanaal, maar een gepaste ontsluiting voor het vrachtverkeer was er niet. Daardoor kregen de woonkernen te veel vrachtverkeer te slikken. Een nieuwe verbindingsweg moet gaan zorgen voor meer leefbaarheid, veiligheid en betere bereikbaarheid. Een belangrijke stap om die verbindingsweg te kunnen realiseren, is de goedkeuring van een ruimtelijk uitvoeringsplan, kortweg RUP.
Vandaag rijden in heel Beerse vrachtwagens op wegen die daar niet voor uitgerust zijn. Het lokaal bestuur werkt al vele jaren aan een nieuwe wegverbinding tussen de snelweg en de kanaalzone om in de kernen van Den Hout en Beerse centrum meer ruimte te kunnen geven aan fietsers en voetgangers. Samen met alle partners werd een nieuw wegontwerp uitgetekend dat inzet op veilige mobiliteit, economische welvaart en duurzame natuur, maar dat tegelijk ook rekening houdt met de bewoners.
Zo zal de bestaande weg Nieuwe Dreef, die op het traject van de nieuwe ontsluitingsweg ligt, worden heringericht. Tussen de huizenrij en de straat wordt onder andere een breed fietspad en een bomenrij voorzien. De rijweg komt zo veel verder van de meeste huizen te liggen. Samen met inwoners en bedrijven willen we onder andere de hinder van het verkeer monitoren om de leefbaarheid in de straat te blijven garanderen.
Naast het bevorderen van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de gemeente, zitten in het project ook maatregelen om aanwezige natuurgebieden met elkaar te verbinden en om meer goederenvervoer via het water te realiseren. Er worden bovendien ook oplossingen uitgewerkt voor de bodemverontreiniging in het projectgebied.
Om dat alles te kunnen realiseren, was de goedkeuring van een ruimtelijke uitvoeringsplan (RUP) noodzakelijk. Dat heeft een hele procedure doorlopen en is op donderdag 27 augustus definitief vastgesteld door de gemeenteraad. Het lokaal bestuur gaat nu verder met de uitwerking van de detailstudies. De uitvoering van de werken is gepland van 2021 tot 2027.