bleckmann

Robots in magazijn Bleckmann verhogen efficiëntie spectaculair

GROBBENDONK - Op de site van logistiek dienstverlener Bleckmann in Grobbendonk is een succesvolle test uitgevoerd met 20 ‘goods-to-person’-robots. Die zorgen voor een verdubbelde tot verviervoudigde operationele efficiëntie.

Bleckmann heeft wereldwijd 22 sites en is de grootste logistieke dienstverlener voor de modesector. “We werken onder meer samen met JBC, Superdry en Messi, de kledinglijn van de bekende voetballer”, zegt Tom Leunckens, verantwoordelijke voor de Bleckmann-site in Grobbendonk. “In zijn meest pure vorm halen wij kleren af bij de fabrikant en bezorgen die bij de mensen thuis.”

Bleckmann kijkt met gemengde gevoelens terug op de voorbije lockdown. “De e-commerce is daar niet slechter van geworden, dat is waar. In maart en april noteerden we een sterke stijging. Nu is het stabieler maar nog steeds drukker dan vroeger. Anderzijds is de helft van onze activiteit B2B en vielen alle fysieke winkelactiviteiten gewoon weg.”

In de retourbehandeling werd onlangs succesvol geëxperimenteerd met ‘goods-to-person’-robots. “Vroeger brachten onze mensen de producten naar een locatie in ons magazijn. Nu leggen de robots die wandelafstanden af. Dat zorgde voor een efficiëntieverhoging van 100%, in sommige gevallen kan dat zelfs tot 400% zijn. Dat betekent dat we de items sneller kunnen wegleggen, zodat ze weer verkoopbaar zijn, en later op de dag kunnen verzenden.”

Op de site van Bleckmann in Grobbendonk werken ongeveer 500 mensen. “Dat varieert natuurlijk sterk. Het inzetten van de robots betekent overigens absoluut geen banenverlies. Het zijn nog steeds onze medewerkers die de handling doen. Ze moeten nu gewoon minder met een karretje rondwandelen.”