Club Amai Meer Ian Meesschaert is met Club Amai één van de hoofdsponsors van de Meerse voetbalclub KFC Meer. — © RR

Seksclub Club Amai sponsort voetbalclub KFC Meer: “Ze noemen mij wel eens Balthasar Boma”

In Meer (Hoogstraten) heeft het eerste elftal van KFC Meer een opvallende hoofdsponsor: Club Amai, een lokale seksclub. Dit partnerschap zorgt niet alleen voor visuele prikkels op het voetbalveld, het wekt ook nieuwsgierigheid op.

Club Amai, een gevestigde naam in Meer, is eigendom van broers Ian en Alan Meesschaert. “Voorheen sponsorden we de club al op kleinere schaal”, vertelt Ian. “Wij hadden van die borden langs het veld. Maar sinds dit seizoen zijn wij een van de hoofdsponsors en staan we op de shirts van het eerste elftal.”

Twintig jaar lang was Anders Beton trouwe hoofdsponsor van KFC Meer, zevende in stand in derde provinciale B. Anders Beton besliste om ermee te stoppen en werden opgevolgd door Club Amai en Egreen-technology, nog een bedrijf uit Meer. Club Amai betaalt 5.000 euro per jaar aan de club als T-shirtsponsor van de eerste ploeg, niet van de jeugdploegen.

Eigenaar Ian Meesschaert benadrukt het belang van zo’n sponsoring. “Wij zijn een seksclub, ook wel ‘doenersclub’ genoemd. Het is voor ons heel belangrijk dat dat genormaliseerd wordt en dat kan alleen maar door ons te integreren in de maatschappij. Hoe meer er over onze zaak gesproken wordt, hoe normaler het wordt. Het is cruciaal dat we gezien worden als een onderneming, net zoals alle andere ondernemingen. Wij zijn geen rare of vieze mensen.”

Normalisering is één ding, iets terug kunnen doen voor de buurt is een tweede ding. “Club Amai is prominent aanwezig in Meer, daar kan niemand omheen. Ik win door die sponsoring geen klanten in Meer, wel sympathie van de buurt. Niet iedereen zal voorstander zijn, maar ondertussen zijn we al vrij goed geïntegreerd. Wij sponsoren elke vereniging in Meer die dat komt vragen en die wij oké achten.”

Ian Meesschaert in Club Amai in Meer. — © Koen Fasseur

Kalender

Al negen jaar lang zijn Club Amai en KFC Meer overburen. “En dat heeft zo zijn voordelen”, meent Ian Meesschaert. “Op momenten dat onze eigen parkeerplaats vol is – en dat gebeurt toch zo’n drie à vier keer per week – maken we dankbaar gebruik van die van hen.”

Ian komt zelf uit een doorgewinterde voetbalfamilie. “Mijn mama heeft als profvoetballer gespeeld bij Opex Oostende, mijn vader was scheidsrechter in de hogere divisies en mijn oudere broer is betrokken bij Club Brugge. Alleen ikzelf ben persoonlijk niet zozeer verbonden met die wereld. Toch worden er wel eens grappen gemaakt omdat ik sponsor ben van de club en tevens eigenaar van een seksclub. Ze noemen me wel eens Balthasar Boma.”

De spelers van het eerste elftal zelf zijn nog niet op bezoek geweest bij Club Amai. Volgens Ian zijn ze wel meer dan welkom. “Buiten de uren wil ik hen met alle plezier een rondleiding geven.” Hij ziet zelfs een mogelijke samenwerking voor zich. “Ik heb voorgesteld om samen een kalender te maken. Ze kunnen – uiteraard gekleed – foto’s in de club komen maken. Dat zou goed verkopen”, knipoogt Ian.

Eén van de shirts van het eerste elftal. — © Ellen Goris

Twee hoofdsponsors

Voor KFC Meer, een voetbalclub met 310 leden, is Club Amai een zeer gewaardeerde sponsor, reageert Arnold Van Aperen (84), de voorzitter van de voetbalclub en voormalig burgemeester van Hoogstraten. “Of het nu gaat om een frituur, de Carrefour, een garage of een parenclub, dat maakt voor ons geen verschil. Het zijn allemaal hardwerkende mensen die hun boterham verdienen en dat waarderen wij enorm.”

Hoe kwam Club Amai naar voren als hoofdsponsor? “Langs ons voetbalveld hangen 130 reclamepanelen van verschillende ondernemingen. We benaderen al deze bedrijven en vragen wie geïnteresseerd is in het sponsoren van de shirtreclame voor ons eerste elftal. We kregen twee kandidaten: Club Amai en Egreen-technology. Deze laatste onderneming produceert hoogtechnologisch materiaal voor de land- en tuinbouw”, vertelt Arnold Van Aperen.

Beide bedrijven zijn gelijkwaardige sponsors. “Club Amai prijkt op de voorkant, Egreen-technology op de achterkant, samen met het nummer. We hebben een overeenkomst met hen voor een periode van vier jaar.”

Vooral grappig

Degenen die uiteindelijk in de shirts rondlopen, zijn natuurlijk de voetballers zelf. Cédric Van Den Bogerd (29), de aanvoerder van het team, ziet vooral de humor ervan in. “Eigenlijk vinden we het allemaal behoorlijk grappig. In het begin dachten we dat er veel reacties zouden komen, vooral van tegenstanders, maar dat valt wel mee. Meestal vragen ze gewoon wat Club Amai is en wordt er wat mee gelachen.”