SPK startte begin maart met een nieuw project, of beter een nieuwe cluster: CREA-Zone. “Samen met acht internationale partners slaan we de handen in elkaar om de komende vijftien maanden intensief aan ervarings- en kennisuitwisseling te doen over de economische valorisatie van creativiteit en innovatie in een stad of regio”, zegt Bart Wuyts.
“Er valt heel wat te vertellen over de Kempen. Eén van onze typische kenmerken is de aanwezigheid van sterke traditionele industrieën. Productie/maakindustrie, bouw, voeding, … het zijn maar enkele voorbeelden van sectoren met een mooie vertegenwoordiging van bedrijven en kennis hier in de regio. Niet altijd zichtbaar, maar zeker en vast ook aanwezig, zijn de creatieve industrieën. SPK is al sinds 2009 actief bezig met de uitbouw van een creatief klimaat in de Kempen. Een klimaat waarin creatieve ondernemers zich thuis voelen, kunnen netwerken, kunnen samenwerken en hun talenten kunnen showcasen. De komende maanden willen we een stap verder gaan en onze sterke traditionele sectoren met al dit creatief talent verbinden. Zo werken we immers verder aan een regio waar creativiteit en innovatie speerpunten zijn voor economische groei en sociale ontwikkeling.”
“Samen met ons zijn er nog heel wat andere regio’s en steden volop bezig met de uitbouw van een creatief klimaat. Allen onderzoeken en experimenteren we met concepten om de toegevoegde waarde van culturele en creatieve industrieën zichtbaar te maken. Nu is het tijd om de krachten en kennis te bundelen en van deze alleenstaande experimenten duurzame initiatieven te maken. Dit vormt dan ook de basis van de nieuwe cluster waar SPK op 1 maart mee van start is gegaan.”
Samen met acht andere partners uit Engeland, Frankrijk, Nederland en Vlaanderen zal SPK onder de noemer CREA-Zone, de komende vijftien maanden actief rond de tafel zitten voor het uitwisselen van ervaringen en kennis. Doelstelling is om in november in Kortrijk de resultaten van deze samenwerking, samen met de resultaten uit vorige INTERREG IVA 2 Zeeën Projecten, te showcasen voor het grote publiek. Het zal een internationaal event worden waarin creatief ondernemerschap en de toegevoegde waarde ervan voor een regio of een stad centraal staat.