Starbrook Airlines landt in de Verenigde Staten

Starbrook Airlines

Het Geelse chocoladebedrijf Starbrook Chocolate Company heeft zopas zijn eerste buitenlands kantoor geopend, meer bepaald in New Hope - Pennsylvania aan de oostkust van de Verenigde Staten. “Amerikanen willen alleen maar zaken met je doen wanneer je daar ook een kantoor hebt”, zegt eigenaar Patrick Gilis van Starbrook Chocolate Company, vooral bekend van zijn Starbrook Airlines-chocolade. Het bedrijf levert recent aan supermarktgigant Walmart in Brazilië en hoopt straks ook binnen te geraken bij Walmart USA.

Starbrook Airlines beleefde zijn maiden trip in 1998. Onder impuls van kapitein Patrick Gilis landt de vloot tegenwoordig in 82 landen, wordt er jaarlijks honderden tonnen chocolade verkocht waarvan 90% via export. “Wij onderscheiden ons door de beste Callebaut-chocolade te gebruiken en door onze marketing”, vertelt Gilis. De onderneming maakt gebruik van de aquarellen van in-huisartiest Jaak De Koninck, die een sfeer uit de jaren ’50-‘60 oproepen. “We zijn constant in beweging, presenteren nieuwigheden en dat valt ook in de smaak bij onze klanten.”

Die klanten bevinden zich verspreid over de hele wereld. “In Dubai liggen we in de op één na grootste chocoladewinkel ter wereld. Recent hebben we ook onze eerste container verstuurd naar Koeweit en onlangs zijn de Saoedi’s hier geweest”, zegt de zaakvoerder. De buitenlandse verkopen verlopen vooral via internationale beurzen waaraan Starbrook deelneemt: Moskou, Keulen, New York, Cannes, enz. “Vanuit de beurs in New York voelden we de noodzaak om permanent aanwezig te zijn in de VS. We openden een maand geleden een kantoor met één medewerker – iemand uit Mol trouwens – en moeten daar onze verkoop nog echt starten want het US-marktaandeel bedraagt vandaag slechts enkele procenten. We beginnen er met acht van onze best verkopende producten.”

Meer verkooppunten in Zaventem
Ook op de luchthaven van Zaventem heeft Starbrook meer visibiliteit onderhandeld. “Daar begon het voor ons destijds allemaal en Brussels Airport blijft voor ons heel belangrijk”, zegt Gilis. “De duty free-shops zijn er helemaal verbouwd en worden tegenwoordig uitgebaat door International Duty Free. Vroeger lagen we in de A-terminal op drie verkooppunten, tegenwoordig op zeven, onder meer in het Belgian Chocolate House en in de Walkthrough, langs waar passagiers op een aangenaam shoppende manier hun gate bereiken. De verkoop in de shops is in juni in het algemeen flink gestegen en daar profiteren ook wij dus mee van.”