Nieuws Kempen Stories Starter van de Week: STIEL ondersteunt creatievelingen in Retie
Kempen

Starter van de Week: STIEL ondersteunt creatievelingen in Retie

STIEL opende pas de deuren in Retie. Het winkeltje van Nina Puls is een plek waar 15 creatieve ondernemers hun eigen producten kunnen verkopen. Elke ondernemer huurt een stukje van de winkel. Zo kunnen deze creatieve makers toch hun product tot bij de mensen brengen, zonder thuis over een etalage of verkoopruimte te moeten beschikken.

Zaakvoerster Nina Puls haalde de mosterd bij gelijkaardige concepten in Antwerpen en Utrecht. Ze droomde al heel lang van een eigen winkel waar ze verschillende creatieve mensen onder 1 dak kon samenbrengen en vond dat dit in de Kempen ook wel op zijn plaats zou zijn. “Ik verkoop zelf niets, maar ik breng de producten samen op 1 plaats. Dit is echt de bedoeling om te focussen op creatieve ondernemers. Misschien kunnen ze dankzij deze stimulans later zelf een fysieke winkel openen.”

De ondernemers hebben zelf ook wel een webshop, maar Nina gelooft nog sterk in de fysieke winkel. “Het zijn toch allemaal unieke stukken die hier staan. Daarom vind ik het belangrijk dat het tastbaar is, dat mensen hier een persoonlijk cadeautje kunnen uitkiezen.” Met contracten van 3 maanden kunnen de creatievelingen een stukje winkel huren, en zo kunnen ze verlengen of stopzetten als de dat willen. Als er iemand weggaat, dan is er weer ruimte een nieuwe ondernemer. Hierdoor kan het winkeltje er om de drie maanden helemaal anders uitzien.

Shop-in-shop

“De interesse in het concept zat direct goed. Ik deed een oproep via Facebook, en ik schrok ervan hoeveel creatieve ondernemers er in de buurt zijn. Ik ben intussen begonnen met een lijstje aan te leggen voor toekomstige deelnemers.” De enige vereiste is dat ze zelf een ondernemingsnummer hebben.

Nina combineert haar winkel nog met een halftijdse job als leerkracht in het college van Mol. “STIEL is nu enkele weken open, telkens op woensdag, vrijdag en zaterdag. Het idee is overgewaaid uit grootsteden. Vooral in Nederland is dit shop-in-shopprincipe bekend. Ik ben zelf van Mol, en ik wilde eerst daar een winkel beginnen. Maar de huurprijs moest ook een beetje realistisch zijn. En zo kwam ik in Retie terecht. Een levendige gemeente, daar ben ik blij om.”

Het aanbod bij STIEL is heel divers: van keramiek en juwelen tot interieurobjecten en zelfs hondenleibanden. “Waarom deze winkel? Tijdens¬†een opleiding kwam ik veel met creatieve mensen in aanraking, en ik wilde graag met hen samenwerken om hen te stimuleren en te ondersteunen. Dat wil ik echt graag doen met mijn onderneming: anderen ondersteunen.”