Foto + logo

Starter van de week: van Mora naar zelfstandig Marketeer

Dat Ellen Spooren (36 j.) uit Kasterlee een eigen zaak opstart, zal niemand die haar kent verbazen. Ze stamt uit de Retiese ondernemersfamilie Spooren en haar schoonfamilie is die van Tanktransport Peeters uit Arendonk. Ellenise heet haar bedrijfje en daarmee stelt ze haar marketingervaring ter beschikking van KMO’s en grote bedrijven.

Nochtans werkte de kersverse onderneemster tot dusver in loondienst. Eerst bij Think Media, uitgever van P Magazine en Ché. En later voor WeightWatchers, Audax en Mora frituursnacks. Tot eind augustus zette ze er als senior brand manager mee marketingplannen op en rolde die uit. “Het was een eer als marketeer om met de enige echt Cora van Mora samen te werken”, herinnert ze zich uit die periode.

Eerst ervaring opdoen
“Vanuit het DNA van de familie is het al langer de bedoeling geweest om een eigen zaak te starten”, vertelt Ellen Spooren. “Ik vond altijd dat je dat niet direct vanuit school kunt doen maar dat je eerst een netwerk en ervaring moet opbouwen. Nu is de tijd rijp, maar het is best een spannende stap. Tot dusver heb ik altijd in de gouden kooi van een vaste job gewerkt, maar anderzijds voelde ik de beperkingen van werken in een groot bedrijf.”

Vanaf nu laat ze zich onder de naam Ellenise inhuren door ondernemingen die op zoek zijn naar marketingexpertise. “Enerzijds is er een trend binnen grote bedrijven – in Nederland is dat al langer aan de gang – om experten voor een bepaald project in te huren en daar wil ik op inspelen. Anderzijds wil ik mijn marketingervaring binnen grote bedrijven mee naar KMO’s brengen. Veel bedrijven zien de noodzaak om aan marketing te doen en hebben een toenemende behoefte aan strategische houvast en ondersteuning.”

Keuzes maken
Marketing is een term die vaak vele ladingen dekt. “In essentie is het de vermarkting van iets. Dat kan op heel veel manieren en daarvoor moet je keuzes maken. Die keuzes komen in een strategisch plan en vervolgens ga je uitvoeren om je doelstellingen te realiseren. Dat kunnen social media zijn, spots op tv. Vanaf dan nemen communicatiebureaus en andere specialisten het van mij over.”

Naast haar werk voor bedrijven geeft ze sinds kort ook als marketingdocent les op de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen.