Is er een markt in Engeland voor hoogtechnologische sportkledij uit Gierle? Zitten ze in Maleisië te wachten op Halal-chocolade uit Olen? Kunnen ze in Qatar en Saoedi-Arabië diamantboren uit Herentals gebruiken? Laatstejaars studenten Bedrijfsmanagement van Thomas More uit Geel zochten het uit en presenteerden donderdag aan hun opdrachtgevers hun exportplan. Het beste plan kwam van een groepje dat werkte voor sportkledingfabrikant Kipeo uit Gierle.
De voorbije maanden stelden acht teams van zes studenten exportplannen op voor acht Kempense bedrijven die hun producten internationaal aan de man willen brengen. Het ging onder meer om het sportkledingmerk Kipeo uit Gierle, chocoladefabrikant The Belgian Chocolate Group uit Olen en de producent van diamantboren Adamas uit Herentals. Alle bedrijven hebben concrete plannen om te exporteren of viseren nieuwe exportmarkten.
Plannen effectief gebruikt
“Het gaat vaak om zeer specifieke opdrachten”, zegt de begeleidende docent Marieke Van Beylen. “Het ene bedrijf is op zoek naar een distributeur, het andere wil weten hoe het moet adverteren in een bepaald land, nog een ander is op zoek naar meer juridische achtergrond.” De studenten werkten in die periode een dag per week mee in het bedrijf en konden al die tijd een beroep doen op Frank Van Dael, adviseur belangenbehartiging & innovatie van Voka.
Het project loopt al een 7-tal jaar binnen Thomas More. “Ja hoor, de plannen worden effectief gebruikt door de ondernemingen”, bevestigt Van Beylen. “Geregeld spreken bedrijven al contacten aan die komen van de studenten nog voor het plan is uitgeschreven. Dit jaar zei de man van Kipeo dat hij er meteen mee kon beginnen, dat er alle oplossingen instonden die hij nodig had.” De winnende teamleden zijn: Niels Verstappen, Philippe Adriaensen, Philip Verrydt, Ignace Van Gils en Tom Verlinden.