Sweco Interparking ©Interparking

Sweco draagt zijn steentje bij aan een vergroening van onze mobiliteit

Interparking zet groots in op de elektrificatie van haar parkeerfaciliteiten. Tegen 2027 wil het 4400 van zijn parkeerplaatsen in België uitrusten met laadpalen. Sweco helpt Interparking met deze ambitie, analytisch en technisch, en begeleidt de parkeeruitbater tijdens de realisatie van de studies.

Als u deze zomer andere oorden opzoekt vanaf Zaventem, dan parkeert u misschien wel op een van de 700 gloednieuwe laadpunten die Brussels Airport extra laadpunten in gebruik neemt. Daarvan zijn er 500 bestemd voor passagiers, en 200 voor het personeel. De laadpunten voor passagiers zijn bedoeld voor lang parkeren – van enkele dagen tot weken – terwijl personeelsleden gemiddeld een werkdag parkeren.  Net dit verschil stelde een uitdaging: bij lang parkeren is het wenselijk dat het laden trager verloopt.

“Deze opmerkelijke opdracht onderscheidt zich dus niet alleen door het grote aantal laadpunten. Ook de uiteenlopende laadnoden vroegen een doordachte benadering”, luidt het bij Sweco. “Onze experten vatten de vraag van Interparking aan met een uitgebreide analyse. Met een goed begrip van de parkeernoden en de bestaande elektrische installatie ontwikkelden ze een technisch ontwerp dat het vermogen optimaal verdeelt tussen het grote aantal laadpunten. Naast de technische uitwerking begeleidden onze experts Interparking ook in de zoektocht naar een overkoepelend softwareplatform. Dat stelt Interparking in staat om de laaddiensten aan te bieden zonder tussenpersoon.”

Naast de technische aspecten van de Charge Point Operator (CPO) diensten, of het operationele beheer, analyseerde Sweco ook de Mobility Service Provider (MSP) diensten om het gebruiksgemak van de eindgebruiker te maximaliseren. Zo kan de autobestuurder eenvoudig laden met zijn P+-kaart.

Ook Antwerpen-Centraal gaat voor meer laadfaciliteiten

Interparking beheert ook parkeerfaciliteiten bij het station Antwerpen-Centraal, waar recent 115 nieuwe laadplaatsen zijn toegevoegd. Tegen 2030 moeten in totaal 350 laadpunten de transitie naar groene mobiliteitsoplossingen versnellen.

Ook hier hanteerden de Sweco-experts hun beproefde werkwijze: ze onderzoeken hoe ze de bijkomende laadpunten best integreren met de bestaande installatie en de capaciteit van de netaansluiting, en analyseren het laadgedrag en de laadbehoefte. Slim laden beperkt zowel de vraag als de belasting van de netaansluiting.