Nieuws Kempen Thomas More en Comeos onderzoeken impact van corona op koopgedrag

Thomas More en Comeos onderzoeken impact van corona op koopgedrag

Thomas More en Comeos onderzoeken impact van corona op koopgedrag

GEEL/TURNHOUT/MECHELEN – Welke invloed heeft de coronacrisis op ons koopgedrag en hoe kan de Belgische retailsector hierop inspelen? Dat wordt nu uitgezocht door onderzoekers van sectorfederatie Comeos en Thomas More-hogeschool, met vestigingen in Geel, Turnhout en Mechelen. Met de verkregen inzichten willen ze de retailsector gericht adviseren om vraag en aanbod, nu en na de lockdown, zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

Door de coronacrisis zitten we al een hele tijd thuis en zijn de meeste Belgische handelszaken gesloten. Wat zal de economische impact zijn van de huidige crisis op de retailsector? Hebben we tijdens de lockdown nieuwe koopgewoontes gecreëerd die we zullen aanhouden wanneer we naar ons ‘normale’ leven terugkeren? Op deze vragen zoeken de sectorfederatie voor de Belgische handel en diensten Comeos en onderzoekers van Thomas More-hogeschool een antwoord.

Via twee gelijklopende peilingen brengen ze in kaart hoe consumenten vandaag food en non-food producten aankopen en hoe ons aankoopgedrag nu verschilt met onze gewoontes voor de coronacrisis. Ook de retailers worden bevraagd over de impact van corona op hun verkoop en organisatie. Hebben zij e-commerce activiteiten opgestart of verbeterd? Hoe staan zij tegenover levering van hun producten? Welke kansen zien zij in de toekomst?

Geïnformeerd naar een nieuwe economie

De bedoeling van het onderzoek is om vraag en aanbod beter op elkaar te kunnen afstemmen. Met de resultaten willen de onderzoekers retailers gericht adviseren en ondersteunen, om in hun dienstverlening tegemoet te komen aan de huidige en toekomstige noden van de consument.

Consumenten en retailers worden op drie momenten bevraagd: tijdens de volledige lockdown, bij een gedeeltelijke opening van de winkels en tijdens het ‘nieuwe normaal’ wanneer de maatregelen opgeheven worden.

De eerste vragenlijst vind je via www.thomasmore.be/koopgedrag.

Invullen duurt ongeveer vijf minuten.

Reageer op dit bericht

Onderneming
Dossier

Gerelateerde berichten

Kempen

COLUMN: Alles tech!

Elke vrijdag geeft redacteur Dorien haar zinnige, onzinnige of eigenzinnige kijk op de voorbije week. Wat deze week begon met… Lees meer

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.

Geel
Geel

Top 25 voor Glow uit Geel

Ellen Leysen van Glow ontving een Sugar Achievement Award van Royx Pro. Hiermee behoort het Geelse schoonheidssalon tot de 25 beste… Lees meer