Tijdig ingrijpen als knipperlichten gaan branden

[caption id="attachment_4447" align="alignleft" width="300"]422853- Sofie Papen van kantoor Atrius Advocaten Herentals-foto joren de weerdt Foto: Joren De Weerdt[/caption]

De media staan bol van berichten over de crisis. Met een recordaantal faillissementen achter de rug dringt ondernemend Vlaanderen aan op sterke signalen van onze regering die moeten leiden tot economisch herstel.  Waarom zouden we hierop wachten? Laten we de zelf crisis verslaan! Made in Kempen biedt deze week 3 tips om je te wapenen tegen economisch onweer.

Economisch onweer komt vaak niet als een donderslag bij heldere hemel. Vaak gaan er knipperlichten branden als een bedrijf in moeilijkheden komt. Het is belangrijk om hier tijdig de nodige aandacht aan te besteden en snel in te grijpen.

Sofie Papen, advocate bij Atrius Advocaten uit Herentals licht toe welke mogelijkheden er allemaal zijn om tijdig de juiste maatregelen te nemen. “Er zijn heel wat dingen die een bedrijf kan doen als het in moeilijkheden komt. Dat gebeurt niet plots, maar ziet men vaak aankomen. In eerste plaats is een zeer nauwe en goede communicatie nodig met de boekhouder, accountant of bedrijfsrevisor. Die zien de knipperlichten vaak erg snel branden en zijn zelfs volgens de wet verplicht om dit tijdig te signaleren. De bedrijfsleider kan dan maatregelen treffen, die erg kunnen verschillen van bedrijf tot bedrijf. Zo kunnen er afbetalingsafspraken gemaakt worden met belangrijke schuldeisers zoals de RSZ of belastingen. Wij raden ondernemers ook aan om nog eens met verschillende banken te gaan praten. Vaak werden kredieten en leningen in het verleden afgesloten aan hoge rentevoeten. De dag van vandaag staan de rentevoeten lager en kan gekeken worden of leningen en kredieten geherfinancierd kunnen worden.”

Atrius Advocaten, die kmo’s begeleiden op juridisch vlak, bieden bedrijven een soort opleidingspakket op jaarbasis aan. Tijdens een halve dag per maand worden een aantal juridische basisvaardigheden bijgebracht, zoals ‘hoe moet ik reageren op aangetekende brieven?’ of ‘hoe protesteer ik een factuur?’. “Daarnaast kunnen wij binnen die begeleiding ook advies en bijstand verlenen in geval van problemen”, vult Sofie Papen aan.

Vaak geven lacunes in overeenkomsten,  algemene voorwaarden of verzekeringscontracten aanleiding tot problemen. “Wij doen in bedrijven audits waarbij we de belangrijkste valkuilen opsporen. Zo kan de bedrijfsleiding hier tijdig op inspelen en de nodige maatregelen treffen.”

Wanbetalers zijn de grootste oorzaak voor faillissementen. Er bestaan verzekeringen die je indekken tegen klanten die hun facturen niet betalen, maar ondernemingen moeten hun facturen goed opvolgen. Vaak maken ze hier niet de nodige tijd voor vrij, maar ook  dat kan perfect uitbesteed worden aan een incassodienst.