Umicore Engie

Umicore in Olen krijgt eerste industrieel second life batterijsysteem

OLEN - ENGIE en Umicore hebben het eerste Belgische industriële second life batterijsysteem ingehuldigd op de site van Umicore in Olen. Dit systeem bestaat uit 48 gebruikte batterijen, afkomstig van elektrische wagens, en vormt nu één grote opslagbatterij van 1,2 MW.

Nu de elektrische wagen steeds meer aan populariteit wint, rijst de vraag wat er moet gebeuren met alle accu’s uit die auto's eenmaal die auto’s niet meer gebruikt worden. Umicore kan deze batterijen recycleren, maar ze kunnen ook vaak worden hergeruikt worden als energieopslagsysteem. ENGIE en Umicore, wereldspeler in de productie en recyclage van materialen voor herlaadbare batterijen, passen dit principe nu voor de eerste keer toe op een industriële site in België.

Geert Defieuw, Site-manager Umicore Olen: “Duurzaam ondernemen zit niet alleen in de producten die we maken, maar ook in de manier waarop we dat doen. Dit nieuwe batterijsysteem is voor ons een bron van duurzame energie, maar laat ons ook toe om onze kennis en expertise op het vlak van herlaadbare batterijen in second life toepassingen verder uit te bouwen.”

Referentiecase

48 Li-Ion batterijen, afkomstig uit elektrische voertuigen van het type Renault Kangoo, zijn in containers geplaatst en zullen dienst doen als één grote opslagbatterij met een vermogen van 1,2 MW en een opslagcapaciteit van 720 kWh. Bij een hoog aanbod nemen ze elektriciteit af van het net, bij hoge vraag wordt er geïnjecteerd.

Het onderzoekscentrum ENGIE Laborelec zal de komende tien jaar de prestaties van de second life accu’s opvolgen en die samen met Umicore analyseren. Zo wordt er belangrijke kennis opgedaan over de levenscyclus van Li-Ion batterijen en vormt het batterijsysteem bij Umicore een unieke referentiecase op vlak van circulaire economie.